باتوجه به اين‌كه هم‌اكنون در اوج برداشت آبزيان هستيم، انتظار مي‌رود صادرات آبزيان نيز افزايش يابد؛ اما در حال حاضر صادرات اين محصول به كشور عراق كه عمده توليد آبزيان به اين كشور صادر مي‌شود، كاهش يافته، به‌طوري كه صادرات ماهي در مرز چزابه به حداقل رسيده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، سيدمصطفي موسوي، رييس اتحاديه توليدكنندگان آبزيان خوزستان در اين خصوص از نبود برنامه‌اي مدون براي صادرات آبزيان در استان گفت: به‌هم‌ريختگي صادرا‌ت آبزيان ناشي از عدم وجود يك متولي براي صادرات آبزيان است؛ صادرات آبزيان بدون برنامه‌‌ريزي مدون و منظم امكان‌پذير نيست.

وي بيان‌كرد: برخي صادركنندگان آبزيان، صادركننده واقعي نبوده و فقط سودجوياني هستند كه با سوءاستفاده از نوسانات ارز، اقدام به فروش ماهي به بازار عراق مي‌كنند تا بتوانند ارز حاصل از آن را نگهداري و در زمان افزايش قيمت، آن مي‌فروشند.

وي ادامه‌داد: اقدامات اين افراد از يك سو موجب به‌هم‌ريختگي بازار ارز شده و از سوي ديگر بازار صادرات آبزيان را به خطر انداخته است.

رييس اتحاديه توليدكنندگان آبزيان خوزستان افزود: براي نجات صادرات آبزيان و توسعه آن نياز به تاسيس شركت توسعه صادرات است كه صادركنندگان واقعي شناسايي و بخش صادرات آبزيان با حمايت دولت تقويت شود. با انجام اين كارها توسعه پايدار و صادرات واقعي كه قدرت رقابت با بازارهاي جهاني را داشته باشد، ايجاد خواهد شد.

موسوي بيان‌كرد: يكي از عامل‌هاي توقف صادرات اين است كه آبزيان، صادرات مشخصي ندارند و وقتي قيمت ماهي در بازار هدف افزايش مي‌يابد، هيچ‌گونه تاثيري در قيمت فروش توليدكنندگان ندارد و سودي نصيب آن‌ها نمي‌شود. بنابراين با توجه به وجود بازار و مرز صادراتي، مي‌‌توان برنامه‌اي تدوين و اجرا كرد كه ارزش‌افزوده‌اي براي توليدكنندگان داشته باشد.

وي خاطرنشان‌كرد: صادركنندگان نيز بايد ساماندهي شوند و متوليان صادرات و سازمان‌هاي مربوطه بايد فكر جدي و برنامه‌اي براي اين بخش اجرايي كنند تا روند صادرات توسعه يابد.

علت كاهش صادرات ماهي عدم رعايت اصول بهداشتي است

يونس حسين‌نژاديان، معاون توسعه تجارت خارجي سازمان صنعت و تجارت خوزستان نيز به چند عامل كاهش صادرات ماهي اشاره كرد و‌ گفت: دليل توقف صادرات در مرز چزابه ممنوعيت از سوي سازمان دامپزشكي استان است، زيرا صادركنندگان اصول بهداشتي صادرات ماهي را رعايت نمي‌كنند و اقدامات آن‌ها مشكلاتي را براي كشور به‌دنبال دارد.

وي افزود: از علل ديگر توقف صادرات ماهي اين است كه قيمت پايه صادرات با قيمت فروش در بازار هدف متفاوت است.

معاون توسعه تجارت خارجي سازمان صنعت و تجارت خوزستان خاطرنشان‌كرد: قيمت پايه صادرات انواع محصولات و كالاها از سوي كميته صادرات كالا تعيين و به گمرك ابلاغ مي‌شود كه بر اساس آن صادرات انجام شود.

حسين‌نژاديان تصريح‌كرد: خريداران عراقي به ازاي ماهي‌هاي صادركنندگان، هزينه ريالي پرداخت مي‌كنند، در صورتي كه بايد هزينه را به نرخ ارز پرداخت كنند. اين امر موجب ضرر توليدكنندگان شده است.

وي بيان‌كرد: وقتي صادركننده محصول خود را به بازار هدف بفروشد دولت دلار را از او مطالبه مي‌كند و به همين علت صادركنندگان بايد محصولات صادراتي خود را به نرخ دلار بفروشند. هم‌اكنون در حال توجيه صادركنندگان ماهي هستيم و تا چند روز آينده صادرات به روال عادي باز خواهد گشت.

همچنين  محمدرضا اقبال‌‌منش، مدير قرنطينه دامپزشكي خوزستان اظهاركرد: متاسفانه صادركنندگان ماهي پس از صادركردن ماهيان به عراق، سبدهاي آن را به بدترين شكل و كاملا غيربهداشتي مجددا وارد كشور مي‌كنند كه اين امر موجب منتقل شدن انواع ويروس‌ها و ميكروب‌ها به كشور مي‌شود.

وي با اشاره به اقداماتي كه تاكنون جهت ساماندهي صادرات آبزيان انجام شده، خاطرنشان‌كرد: طي جلساتي كه سال‌گذشته براي بهينه‌سازي صادرات آبزيان برگزار شد، قرار بر اين شد كه صادركنندگان تا پايان تيرماه امسال در خصوص بهينه‌سازي مسايل بهداشتي آبزيان اقدام كنند.

رييس قرنطينه سازمان دامپزشكي خوزستان افزود: با توجه به اين‌كه اين اداره‌كل در اين زمينه به عنوان نماينده كشور به عراق متعهد است كه در صورت بروز هرگونه مشكل بهداشتي در جريان صادرات بايد جوابگو باشد، به همين علت عدم رعايت مسايل بهداشتي در صادرات موجب متوقف شدن آن از سوي اين اداره‌كل مي‌شود.

اقبال‌‌منش بيان‌كرد: صادركنندگان از عدم توجه كشور عراق به مسايل بهداشتي سوء استفاده مي‌كنند و محصولات غذايي را به هر شكل غيربهداشتي به اين كشور به وارد مي‌‌كنند و در اين ميان انواع بيماري‌ها و ميكروب‌ها در اين جريان وارد دو كشور مي‌شود.

وي تصريح‌كرد: در جريان صادرات به كشور كويت صادركنندگان ماهي از يونوليت استفاده مي‌كنند كه به صورت لايه‌لايه ماهي و يخ در جعبه‌هاي يونوليت قرار مي‌دهند و با توجه به رعايت اصول بهداشتي صادرات به اين كشور، اين يونوليت‌ها بعد از خروج و انتقال ماهي به كويت، سوزانده و نابود مي‌شود تا ميكروب يا ويروس به كشور وارد نشود يا مجددا وارد كشور ما نشوند.

مدير قرنطينه دامپزشكي خوزستان‌ ادامه‌داد: هنوز در كشور عراق اين كار را انجام نمي‌دهند و هيچ‌گونه شرطي براي انجام اين كار براي صادركنندگان نمي‌گذارند.

اقبال‌‌منش اظهاركرد: ما براي ساماندهي صادرات به صادركنندگان پيشنهاد كرديم كه صادرات ماهي‌ به عراق را به روش صادرات به كويت انجام دهند، يا در صورت عدم انجام اين كار سبدهاي ماهي را در قرنطينه صفر مرزي تحويل اداره دامپزشكي داده دهند زيرا ورود اين سبدها به كشور سلامتي مردم را تهديد مي‌كند. ما با توقف صادرات ماهي يك چارچوب امنيتي- بهداشتي را براي مردم ايجاد مي‌كنيم.

وي با اشاره به راهكار جلوگيري از اقدام صادركنندگان ماهي خاطرنشان‌كرد: صادركنندگان بايد در نزديك‌ترين كارگاه شست‌وشوي آبزيان، ماهيان و سبدها را شست‌وشو و آلودگي آن را رفع و ضدعفوني كنند تا مشكلي براي كشور ما و كشور مبدا پيش نيايد.

مدير قرنطينه دامپزشكي خوزستان يادآورشد: در خرمشهر كارگاه شست‌وشويي وجود دارد و صادركنندگان از مرزهاي مرتبط با اين شهر ممنوعيت صادرات ندارد اما صادركنندگان مرز چزابه به دليل نبود كارگاه در نزديكي اين مرز بايد به كارگاه‌هاي شست‌وشوي آبزيان مناطق ديگر مراجعه كنند./س
برچسب ها: کاهش ، صادرات ، آبزیان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.