نرخ دولتي واگذاري مسکن مهر حداکثر 13 درصد افزايش يافت، وزارت راه و شهرسازي شرط پرداخت مابه التفاوت به انبوه سازان را دريافت « جدول زماني تحويل واحدها» تعيين کرده است.

ايرج رهبر رئيس کانون سراسري انبوه سازان کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با بيان اينکه افزايش قيمت مسکن مهر به تصويب دولت رسيد گفت: اين دستورالعمل افزايش قيمت مسکن مهر به صورت جدولي بوده و براساس پيشرفت پروژه مسکن مهر به انبوه سازان ابلاغ شده است.

وي ادامه داد: افزايش قيمت مسکن مهر مشمول پروژه هايي که مرحله سفت کاري را گذرانده و در مرحله نازک کاري قرار دارند نمي شود.

رئيس کانون سراسري انبوه سازان با اشاره به اينکه نوسانات ارزي قيمت فولاد و سيمان را چند برابر کرده بود گفت: با  تثبيت ارز قيمت مصالح ساختماني نيز متعادل شده و قيمت فولاد و آهن کاهشي 20 درصدي در طي يک ماه اخير داشته است.

رهبر خاطرنشان کرد: مسئله اصلي افزايش قيمت مسکن مهر مربوط به افزايش قيمت فولاد و سيمان بوده که با تثبيت نرخ ارز و تفاهم نامه بين انبوه سازان و وزارت راه و شهرسازي اين افزايش قيمت به تصويب رسيد.

رئيس کانون انبوه سازان در ادامه يادآور شد: افزايش قيمت مسکن مهر به گونه اي بوده که نه انبوه سازان و پيمانکاران مسکن مهر متضرر بشوند و نه متقاضيان مسکن مهر به دليل  افزايش قيمت با مشکل مواجه شوند.

علي نيکزاد وزير راه و شهرسازي پيشتر در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران يکي از مهمترين عوامل افزايش نرخ مسکن مهر را بالا رفتن قيمت آسانسور اعلام کرده بود.

گفتني است، اين افزايش قيمت مسکن مهر بين 5 تا 13 درصد بوده است.

بر اساس اين گزارش ؛ وزارت راه و شهرسازي با  ابلاغ مصوبه قيمت جديد مسکن مهر جهش قيمت مصالح و همين طور رشد دو رقمي دستمزد کارگر ساختماني را به گونه اي براي انبوه سازان جبران کرده که قيمت تمام شده براي متقاضيان اين واحدها مشمول کمترين تغيير شده است و در عين حال با شروطي که اين وزارتخانه بابت پرداخت رقم مابه التفاوت تعيين کرده، ريسک تاخير در واگذاري واحدها براي پيمانکاران را تا چند برابر افزايش داده است.

بنابر اين گزارش ، هم اکنون که قيمت تمام شده ساخت مسکن در بازار آزاد از رقم 450 هزارتومان به مرز 700 هزار تومان رسيده، دولت براي مسکن مهر نرخ جديد را حداکثر 340 هزارتومان تصويب کرده است.

همچنين رقم مابه التفاوت براي افزايش قيمت براي هر مترمربع بين 5 هزار تا 40 هزار تومان تعيين شده است، طوري که ساختمان هاي در آستانه تحويل مشمول کمترين افزايش و ساختمان هاي تازه ساز مشمول بيشترين نرخ خواهند شدو رقم مابه التفاوت تحت شرايطي خاص به پيمانکاران تعلق مي گيرد.



*تبصره:به هر يک از پروژه هاي مسکن مهر بسته به اينکه ابتداي مهرماه امسال در کدام يک از وضعيت 5گانه بوده، يکبار افزايش قيمت تعلق مي گيرد.

لازم به ذکر است ، پيمانکاران به شرط آنکه براي تحويل واحدهاي مسکوني جدول زماني ارايه کنند و تعهد دهند در مدت معين پروژه را به اتمام برسانند مشمول استفاده از نرخ هاي جديد خواهند شد در غير اين صورت چنانچه در واگذاري واحدها تأخير کنند مجبور هستند واحدها را با همان قيمت قبلي متري 300 هزارتومان تحويل دهند.

بر اين اساس ، در دستور العمل نحوه محاسبه نرخ هاي جديد واگذاري مسکن مهر، درصد پيشرفت فيزيکي پروژه ها تا قبل از شروع نيمه دوم امسال ملاک عمل قرار گرفته است به اين صورت که براي آن دسته از ساختمان هايي که تا پايان شهريور امسال عمليات اسکلت و سقف آنها به اتمام نرسيده، نرخ افزايشي 40 هزارتومان براي هر مترمربع در نظر گرفته شده و براي ساختمان هايي که تا آن زمان عمليات سفت کاري آنها به پايان نرسيده نرخ افزايشي 25 هزارتومان تعيين شده است.

همچنين براي آن دسته از پروژه هاي مسکن مهر که عمليات نازک کاري آنها تا پايان شهريور امسال به پايان نرسيده نيز مصوب شده حداکثر 15 هزارتومان به قيمت هر مترمربع افزوده شود.

گفتني است : اين مصوبه در عين حال به مديران استاني وزارت راه و شهرسازي اجازه داده براي پروژه هايي که هم اکنون در پايان مرحله نازک کاري قرار دارند اما هنوز عمليات ساختماني آنها به طور کامل انجام نشده است، چنانچه تا پايان امسال تکميل و واگذار شوند متري 5 هزارتومان به قيمت فعلي متري 300 هزارتومان آنها اضافه کنند.

با اين نحوه محاسبه نرخ هاي جديد مسکن مهر عملا بخشي از واحدهاي مسکوني به خاطر اينکه در مرحله نازک کاري قرار دارند مشمول حداکثر 5 درصد افزايش قيمت خواهند شد، همچنين بيشترين نرخ افزايش قيمت رقم 13 درصد نيز به کمتر از 30 درصد کل واحدهاي مسکن مهر تعلق مي گيرد طوري که مابه التفاوت 40 هزارتوماني صرفا مشمول پروژه هايي خواهد شد که در قالب سهميه مسکن مهر سال 91 ساخت آنها در سال جاري آغاز شده است./عب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار