رییس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت گفت: باید به بیماری HIV به عنوان یک مشکل فرا بهداشتی توجه شود و تمامی نهادها برای مقابله با این بیماری خود را مسئول بدانند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

دکتر محمد مهدی گویا در همایش دانشجویی پیشگیری از آسیب های اجتماعی با تاکید بر ایدز و اعتیاد که در کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: در سال 2011 حدود دو و نیم میلیون بیمار جدید مبتلا به HIV در جهان شناسایی شدند و در این سال یک میلیون و 700 هزار نفر بر اثر این بیماری جان باختند.

گویا با بیان اینکه در حال حاضر 95 درصد مبتلایان به HIV در کشورهای در حال توسعه می باشند، اظهار داشت: در حال حاضر کاهش آمارهای ابتلا به HIVدر کشورهای در حال توسعه به علت کمکهای دارویی است که سازمان ملل در اختیار این کشورها قرار می دهد.

وی گفت:با توجه به بحران اقتصادی به وجود آمده در سطح دنیا و با قطع کمک های دارویی به این کشورها، اگر فکر اساسی در خصوص مقابله با این بیماری صورت نگیرد، شاهد افزایش آمار موارد آلوده به HIV خواهیم بود.

به گفته گویا هنوز نمی توانیم مدعی کنترل کامل HIV در دنیا گردیم، زیرا خبرهای بدی مبنی بر تمرکز این بیماری از زیر صحرای آفریقا به آسیای میانه و کشورهای خاورمیانه وجود دارد، به طوریکه بیشترین سرعت افزایش این بیماری در این دو منطقه مشاهده شده است.

وی افزود: بیشترین کاهش موارد HIV در کشورهایی بوده که بیشترین میزان مصرف دارو را داشته اند که این نکته مثبتی در زمینه این بیماری نیست.

وی گفت: این خطر وجود دارد که با کمبود این داروها در این گونه کشورها آمار ابتلا به HIV به یکباره افزایش یابد.

گویا مصرف بی رویه داروهای HIV را معضل دیگری در زمینه این بیماری عنوان کرد و بیان داشت: مصرف بی رویه داروهای HIV موجب شده که ویروس HIV به بسیاری از این داروها پاسخ ندهد و افراد مجبور شوند از داروهای جدیدتری با قیمتهای بالاتری استفاده کنند.

گویا در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر بیماری ایدز به عنوان یک مشکل بهداشتی مطرح نمی باشد، اظهار داشت: در حال حاضر باید به این بیماری به عنوان یک مشکل فرا بهداشتی توجه گردد و تمامی نهادها برای مقابله با این بیماری خود را مسئول بدانند/س

برچسب ها: کرمانشاه ، ایدز ، زنان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.