سنین ابتدایی زندگی، شایعترین زمان ابتلا به تشنجهای ناشی از تب به شمار می رود .

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، دکتر احمد شاه فرهت، عضو مرکز تحقیقات نوزادان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه تشنج ناشی از تب شایعترین نوع تشنج در کودکان به شمار می رود و حدود دو  تا چهار درصد کودکان با سن کمتر از شش سال، دچار این نوع تشنج می شوند، اظهار داشت: اين نوع تشنج به همراه تب بالا و در سنين 6 ماهگي تا 6 سالگي اتفاق مي افتد و بیشترین شیوع آن در یک تا دو سال اول عمر است.

دکتر احمد شاه فرهت علت ابتلا کودکان زیر دو سال به تشنجهای ناشی از تب را افزایش احتمال بروز عفونتهای تنفسی، گوارشی و ادراری در این سنین عنوان کرد و  خاطر نشان کرد: از اين رو در هر كودك مبتلا به تشنج ناشي از تب، بايد كانون تب زا مشخص و درمان شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه تشنج در نخستین ساعات بروز تب و با علائمی از جمله از دست رفتن ناگهاني هوشياري، قفل شدن فك، سياه شدن دور لب، سفت شدن تمام بدن و به دنبال آن حركاتي شبيه دست و پا زدن بروز مي كند، خاطر نشان کرد: حمله تشنج معمولا كوتاه مدت بوده و در عرض 1تا 2 دقيقه برطرف مي شود وهر چه تشنج در سنين پايين تر بروز كند احتمال تكرار آن بيشتر است.

این متخصص کودکان با تاکید بر اینکه در زمان بروز تشنج در کودکان ، والدین باید خونسردی خود را حفظ کنند، اظهار داشت: در زمان بروز تشنج، كودك را به پهلو خوابانيده و چنانچه در دهان او ماده غذايي و يا ترشحي وجود دارد به آهستگي خارج کنند و از پاشيدن آب به صورت بچه و يا تحريك وي خودداري شود.

عضو مرکز تحقیقات نوزادان دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: در زمان بروز تشنج به هيچ عنوان سعي در باز كردن دهان كودك نشود ولي در صورت امكان يك شيء پلاستيكي نرم در بين دندانها قرار گيرد تا از گاز گرفتگي زبان جلوگيري شود.

دکتر احمد شاه فرهت با اشاره به اینکه تشنج ناشي از تب، در صورت تکرار نشدن، خوش خيم بوده و عارضه اي بر جاي نمي گذارد، اظهار داشت: استفاده منظم از داروهای ضد تب (استامینوفن)و پاشویه در زمان بروز تب در کودک و مراجعه به پزشک برای بررسی علت تب، بهترین راهکار برای پیشگیری از بروز تشنج ناشی از تب در کودکان به شمار می رود./ح
برچسب ها: تب ، تشنج ، کودک ، عفونت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار