هنگامی که جهل و نادانی بر سرزمین پدری کند، فرزندانی چون خرافه، خرافه پرستی به جان فرد و دانایی بر آن حکم فرمایی می کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، ما برروی زمینی زندگی می کنیم که روزگاری پدری به نام جهل در آن زیسته و اکنون فرزندانش، خرافات میراث دار و کلید دار سرزمینی اویند و اکنون شهرهایی برپا شده اند که هر کدام قدمتی دارند به نام پدر و وسعتی دارند هم قد پسر، شهری که در آن ساکنانش رخت تردید بر تن دارند و در خانه هایشان معجونی می سازند که در آن اعتقاداتشان را با خیالاتشان در هم آمیخته و از پس آن آب اضافه نموده و تجربیاتشان را با تصوراتشان به هم زده و معجونی از آن ساخته اند و بی پروا از آن می نوشند و از نوشیدنش سرگرم و مست اند اینان ساکنین سرزمین خرافات اند.

قرایی مقدم جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: خرافه و خرافه پرستی از بدو زندگی انسان و بشر به تدریج شکل گرفته و ریشه آن بسیار قدیمی و به قبایل ابتدایی بر می گردد به این خاطر که انسان های اولیه نمی دانستند علت وقوع وقایعی را که در زندگیشان رخ می دهد و آنها را به نیروهای ماورایی نسبت می دادند.

وی در ادامه تصریح کرد: این موضوع همچنان ادامه پیدا کرد و تبدیل به بت پرستی شد و بر این باور بودند که در بت های ساخته شده دست خودشان نیرویی نجان بخش وجود دارد.

قرایی مقدم در ادامه اظهار داشت: ریشه خرافات هنوز هم خشکانده نشد و در تاریخ بشر ریشه دوانده است و حتی در جوامع امروزی و مدرن نیز دیده می شود و دست مایه سوء استفاده استعمارگران از این جهل انسان ها گشته است.

به گفته این جامعه شناس، خرافات در انواع و اقسام مختلفی از جمله رومالی، دعانویسی، فال گیری، رمل و اسطرلاب و طالع بینی به انسان ها تزریق می شود که این خود یکی از مهمترین عوامل عقب ماندگی کشورهای جهان سوم است.

گفتنی است: هنگامی که عقل و خرد به خواب خرگ.شی رفت و شومی جهل دامان آدمی را گرفت، دیو و غول و موجودات عجیب و غریب زاده می شوند و در خانه وجود آدمی جای می گیرند./ز

گزارش از نرجس رئیسی

برچسب ها: جهل ، خرافات ، نادانی ، دعانویسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار