دولت باراک اوباما به بهانه کاهش واردات نفت برخی کشورها از ایران، آنها را مشمول معافیت های خود قرار داد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، روزنامه صهیونیستی هاآرتص که همیشه چشم به مسائل ایران دوخته است نوشت: دولت ˈباراک اوباماˈ اظهار داشته است که برخی از کشورها، مقدار واردات نفت خود را از ایران کاسته اند، لذا نهادهای مالی و اقتصادی این کشورها از تحریم های آمریکا معاف می باشند.


رسانه های غربی با تاکید بر این ادعا که صادرات نفت ایران به مقدار قابل توجهی کاهش یافته است نوشته اند؛ دولت اوباما نام 9 کشور را در زمره معاف شدگان از تحریم ها قرار داد که این کشورها شامل چین، تایوان، هند، مالزی، سنگاپور، آفریقای جنوبی، سریلانکا، ترکیه و کره جنوبی هستند.


بر این اساس، قانونی که در ماه دسامبر سال گذشته میلادی به تصویب کنگره آمریکا رسید، بر این موضوع تاکید کرد که کشورهایی که همچنان به واردات نفت از ایران ادامه می دهند، مورد تحریم های یکجانبه آمریکا قرار می گیرند و از دسترسی به نظام مالی آمریکا محروم می شوند.


اما در اقدامی جدید و در پی تبعیت نکردن کشورهای مختلف از تحریم های سرسختانه آمریکا همچون ترکیه که اخیرا اعلام کرد تحت هر شرایطی به واردات گاز از ایران ادامه خواهد داد، مجبور به تمدید معافیت ها شد. طبق آنچه که از گزارش ها برمی آید؛ دستاویز دولت اوباما اینست که به دلیل کاهش قابل توجه واردات این کشورها از ایران، معافیت ها تا شش ماه دیگر تمدید خواهد شد.


هیلاری کلینتون رسما طی بیانیه ای اعلام کرد که مدت معافیت چین، هند،‌ کره جنوبی، آفریقای جنوبی، ترکیه، سریلانکا،‌مالزی، سنگاپور و تایوان تمدید شده است.
وی در ادامه بیانیه خود مدعی شد: تولید نفت ایران در ماه های سپتامبر و اکتبر سال 2012 در مقایسه با دوره زمانی مشابه در سال 2011، به میزان یک میلیون بشکه در روز کاهش یافته است.


علاوه بر هیلاری کلینتون، اظهارات دیوید کوهن معاون امور مبارزه با جرایم مالی وزارت خزانه داری آمریکا نیز جالب توجه است؛ وی گفت: تحریم های نفتی ایران که مانع از دستیابی این کشور به درآمدهای حاصل از تجارت نفت می شود، مانع قدرتمندی می باشد که سرمایه های تهران را به شکل قابل توجهی کاهش می دهد. وی همچنین اعلام کرد این قوانین (معافیت های تحریمی) تا کمتر از سه ماه دیگر اجرا خواهد شد.


هاآرتص نیز برای نشان دادن موثر بودن تحریم ها بر اوضاع اقتصادی ایران می گوید: در سال جاری ارز ایران به علت تحریم های آمریکا و اروپا که با هدف ترغیب رهبری این کشور به پایان دادن برنامه هسته ای می باشد، به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

جالب اینجاست که در وارونه نمایی رسانه ها عملا اصل موضوع تمدید معافیت ها که خود به معنای شکست و غیر قابل دوام بودم تحریم ها به شمار می آید ، مورد سانسور قرار میگیرد.

برچسب ها: تحریم ، نفت ، وبگردی ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار