سال گذشته 10 بیمارستان کشور توانستند عنوان دوستدار ایمنی را کسب کنند و مورد قبول سازمان جهانی وزارت بهداشت قرار گیرند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، دکتر امامی رضوی معاون درمان وزارت بهداشت امروز 18 آذر در کنگره تخصصی  استاندارد های  تجهیزات پزشکی و مواد حوزه کنترل عفونت که در سالن همایش های رازی برگزار شده بود افزود: پیشرفت در ارائه خدمات و سلامت و پیچیده شدن آن ضمن این که سلامتی بیشتری را برای مردم رقم می زند اما تهدیدات دیگری را همچون عفونت در کنار آن دارد.

وی گفت : باید توجه داشت که منبع یک سری از عفونت ها در بیمارستان ها تجهیزات پزشکی هستند که به طور مناسب گندزدایی و استریل نمی شود و می تواند باعث انتقال عفونت به بیمار شوند،حتی یک سری تجهیزاتی هم که نباید استریل شوند و به صورت استریل شده خریداری می شود در شرایط نامناسبی نگه داری می شوند که همین امر می تواند باعث ایجاد و انتقال عفونت به افراد شود.


امامی رضوی ادامه داد: حتی ممکن است عامل انتقال عفونت ابزار و تجهیزات پزشکی نباشد بلکه حتی تخت بیمارستان هم می تواند باعث انتقال عفونت به فرد شود ،بنابراین بیمارستان ها باید گندزدایی و استریل تخت های بیمارستان را نیز جدی بگیرند تا بتوانند انتقال عفونت به کاهش دهند.

معاون درمان با بیان این که  باید به بحث همکاری بین بخشی به عنوان ابزاری برای کنترل عفونت توجه کرد اظهار داشت: کمیته های کنترل عفونت در بیمارستان ها یکی از کمیته های اثر بخش و جدی در بیمارستان ها هستند که تلاش آن ها و استفاده از تجربیات اعضای این کمیته می تواند در کاهش عفونت های بیمارستانی اثر بسزایی داشته باشد.

وی تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم  در برنامه اعتبار بخشی بیمارستان ها کنترل عفونت است که این امر در این برنامه به طور جدی پیگیری می شود و مورد بررسی قرار می گیرد  باید توجه داشت که در سال 90 زمینه استقرار برنامه اعتبار بخشی به صورت کاملاً کاربردی فراهم شده است .

وی خاطر نشان کرد: برنامه بیمارستان های دوستدار ایمنی نیز در حال گسترش است به طوری که در سال 90 ،ده بیمارستان مورد قبول سازمان جهانی بهداشت از لحاظ رعایت تمام نکات این سازمان شدند در حال حاضر نیز 100 بیمارستان برای این برنامه ثبت کرده اند که بررسی های آن در حال انجام است./ع2
برچسب ها: بیمارستان ، بهداشت ، عفونت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار