مادران باردار غذا را در وعده هاي بيشتر و با حجم كمتر مصرف كند و همچنين از خوردن غذاهاي نفاخ، سرخ كرده، چرب، پرادويه و بو دار اجتناب كنند.

 به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛دکتری تخصصی بهداشت باروری و عضو هیات علمی دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشكي يزد اظهارداشت: تغییرات دستگاه گوارش در دوران بارداري به علت تغييرات هورموني و بزرگ شدن تدريجي رحم و فشار آن بر روي معده، در دستگاه گوارش تغييراتي بوجود مي آيد كه علائم شايع آن بصورت سوزش سردل، نفخ شكم، كند شدن حركات روده (يبوست) مي يابد.

بهناز انجذاب با تاكيد بر اجتناب از از خالي يا خيلي پر نگه داشتن معده در مادران باردار همچنين توصيه كرد: مادر باردار سعي كند از خم شدن يا خوابيدن به پشت خودداري كند.

وی به انجام تمرينهاي مناسب به منظور كاهش و بهبودي سوزش سردل در اين دوران اشاره كرد و افزود: به منظور بهبودي و كاهش نفخ شكم در اين دوران از مصرف زياد مواد غذايي نفاخ و سرخ كردني پرهيز شود.

وي يبوست را از ديگر مشكلات در اين دوران دانست و توصيه كرد: مصرف نان سبوس دار (سنگك)، مايعات فراوان، سبزي و ميوه، روغن زيتون و آب آلو براي رفع اين عارضه نيز مفيد است.

اين دکتری تخصصی بهداشت باروری با اشاره به بروز بواسير در اين دوران گفت: از آنجايي كه يبوست زمينه ساز بواسير است بنابراين با استفاده از پمادهاي موضعي، كمپرس گرم، مصرف سبزي و ميوه براي رفع يبوست، مي توان درد و التهاب را تسكين داد./ع2

برچسب ها: بهداشت ، نفاخ ، معده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار