آئین عزاداری عاشورائی تکیه سادات اخوی توسط کمیته پیگیری خانه­ های تاریخی تهران ثبت معنوی می­شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از کمیته پیگیری خانه­ های تاریخی تهران، محمد حسین فرمهینی فراهانی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران در این باره گفت: تکیه سادات اخوی یکی از قدیمی­ترین و اولین تکایا تهران است که توسط مرحوم حاج ابراهیم سادات تقوی در محله عودلاجان احداث شده است و قدمت آن متعلق به دوره فتحعلیشاه قاجار می­باشد.
وی ادامه داد: حاج سید ابراهیم تقوی به دلیل نزدیکی با فتحعلیشاه قاجار، اخوی(برادر) خطاب می شد که این موضوع باعث شد فامیلی این خاندان به سادات اخوی تغییر پیدا کند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران تصریح کرد: مراسم عزاداری امام حسین (ع) و 72 تن از یارانش، از دیر باز تا کنون در این تکیه به شکل و رسوم قاجاری خود در حال برگزاری است و نوع سیاه­های تکیه، پذیرایی، روضه خوانی و ...، همه به شکل و شیوه عزاداری تهران قدیم است که این موضوع باعث متمایز شدن این تکیه شده است.
وی افزود: پیشنهاد ثبت این اثر از سوی کمیته پیگیری خانه­ های تاریخی تهران در مراسم جشن ثبت معین التجار بوشهری ارائه شد که پس از پیگیری­ها این مجموعه از اداره ­کل میراث فرهنگی استان تهران، با ثبت معنوی آئین عزاداری عاشورائی تکیه سادات اخوی موافقت صورت گرفت.
فراهانی خاطرنشان کرد: پرونده ثبت معنوی عزاداری تکیه سادات اخوی پس از کار کارشناسی بر روی آن، همزمان با همایش آئین­های عاشورائی در 21 و 22 آبان ماه در ساری؛ در فهرست میراث معنوی کشور ثبت خواهد شد.
گفتنی است این اولین بار در شهر تهران است که پرونده ثبت معنوی یک آئین عزاداری عاشورائی توسط یک سازمان مردم نهاد غیردولتی ارائه می­ شود./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.