با توجه به تصویب قانون ارتقای بهره وری ، سازمان نظام پزشکی آن طور که باید دفاع خوبی از پزشکان بویژه پزشکان عمومی نکرده است .

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران دکتر یزدانی عضو شورای عالی نظام پزشکی در خصوص عملکرد سازمان نظام پزشکی در برنامه نبض که شب گذشته پخش شد افزود : در هر دوره ی 4 ساله که همکاران در نظام پزشکی انتخاب می شوند، برنامه هایی تدوین می شود که در حوزه های مختلف در اول هر دوره مشخص می شود که باید چه کارهایی صورت گیرد . یکی از کارهای مهمی که این سازمان به عنوان عملکرد خود به خوبی انجام داد برگزاری دوره های بازآموزی ویژه پزشکان است که در غالب همایش ها این کار صورت گرفته ، کار بزرگ دیگری که انجام شد ایجاد شورای حل اختلاف پزشکی است که منجر شده 60 درصد شکایات بین پزشک و بیمار به صلح و سازش منجر شود در این شورا مساله بیمار هیچ وقت چشم پوشی نمی شود .
وی گفت : بیشتر گرفتاری هایی که ما داریم این است که وظیفه سازمان نظام پزشکی نظارتی است و ما وظیفه اجرایی نداریم یعنی ما همه جا نظر مشورتی داریم اما هیچ جا قدرت اجرایی نداریم اما مشکل این است که در برخی موارد به حرف ما گوش نمی دهند به عنوان مثال در بحث پزشک خانواده جایگاه دندانپزشکان خالی است و ما تمام نظرات خود را به وزارت بهداشت دادیم اما توجهی نشد .
         
 ارتباط سازمان نظام پزشکی با اعضایش بر اساس استراتژی نیاز است

دکتر مسلمی فر پزشک عمومی در ادامه افزود : سازمان نظام پزشکی 200 هزار عضو دارد اما سئوال اینجاست که آیا واقعا این سازمان این امار را دارد که چند نفر از پزشکان بیکار هستند، واقعیت این است که سازمان در بسیاری از مسائل و اهدافی که در قانون تعیین شده هنوز فاصله دارد و به آن نرسیده و شان و جایگاه جامعه پزشکی جایگاهی است که به آن شرایط دور هستیم. .
وی گفت : استراتژی سازمان نظام پزشکی برای ارتباط با اعضایش براساس استراتژی نیاز است نه بر اساس ارتباط توسعه یافته ،برای همین این نوع ارتباط جزو ارتباطات درجه سه است . مشکل دیگر این است که الان قانون ارتقای بهره وری کارکنان بالینی نظام سلامت مصوب شده که یکی از گروه ها در این قانون بحث پزشکان بود، جالب اینجاست که سازمان نظام پرستاری تمام تلاش خود را کرد تا قانون بهره وری برای انها اجرا شود اما نظام پزشکی کوتاهی کرد و وارد موضوع نشد تا این قانون برای پزشکان هم اجرا شود الان درآمد در سطح جامعه دهک اول و دوم با دهک آخر 35 برابر اختلاف دارد در حالی که در جامعه پزشکی این اختلاف 700 برابر است .

 نظام پزشکی دفاع خوبی از پزشکان عمومی نکرده است

حسین پور کارشناس سلامت در ادامه افزود : سازمان نظام پزشکی در شورای عالی سلامت عضو فعال است و در بخش تولید منابع انسانی عضو فعال شورای گسترش دانشگاه ها است و نقش بسیار مهمی بر روی دوش اوست حتی عضو شورای عالی بیمه است و در ارائه خدمات اولین مجموعه ای آن می باشد جوابگو باشد اما متاسفانه انچکه دیده می شود این است که در برخی مواقع آنطور که باید ورود پیدا نمی کند، مثلا 3 سال پیش که خبری مبنی بر آلوده بودن آب شرب منتشر شد تمام دستگاه ها به این حوزه ورود کردند اما نظام پزشکی به عنوان دستگاه تخصصی و مسئول در قبال سلامت مردم تقریبا سکوت کرده بود.

وی گفت : چرا عملکرد سازمان باید به گونه ای باشد که مهمترین اختیار آن که تعرفه گذاری است سلب شود عملکردی که این سازمان با دولت و مجلس کاملا همسو بود، اما چرا باید به جایی برسد که نه دولت و نه مجلس موافق ادامه داشتن این اختیار نباشند.
آمارها نشان می دهد؛ هزینه دارو و خدمات درمانی از سال 81 تا 87 رشد کمی را داشته اما در سال 84 و 85 افزایش می یابد و هزینه های درمانی از 2000میلیارد به 13000 هزار میلیارد می رسد .
حسین پور در ادامه تصریح کرد : ویزیت پزشک عمومی در بخش دولتی و خصوصی دو برابر اختلاف دارد اما K جراحی در این دو بخش 8 برابر است و این نشان می دهد که سازمان نظام پزشکی دفاع خوبی از جامعه پزشکی در بخش پزشکان عمومی نداشته است ./ع2
برچسب ها: پزشکی ، بیمار ، بهداشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار