مدیرگروه حقوق و اخلاق مؤسسه رویان گفت: در ایران از هر چهار زوج، یک زوج مشکل ناباروری دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، دکتر رضا سامانی در نشست علمی «موضوع شناسی باروری های پزشکی و چالش های اخلاقی آن و توانایی فقه برای مواجهه فعال با فن آوری های جدید باروری » که به همت معاونت پژوهش و انجمن های علمی- پژوهشی مجتمع آموزش عالی فقه(حجتیه) قم برگزار شد، گفت: زوجی که پس از یک سال تلاش، موفق به باروری نمی شوند، نابارور شمرده می شوند .

وی با طرح این سؤال که آیا پزشک تنها مسئول درمان نابارور است، اضافه کرد: باید فقها این موضوع را تبیین کنند که آیا پزشکان می توانند بر مبنای مسئولیت پزشکی خود همه افراد را پذیرش کنند، یا این که باید به عواقب کار خود نیز بیاندیشند.

دکتر سامان با اشاره به مفاهیم رفاه، آسایش و آسودگی، ادامه داد: برخی از اندیشمندان این عرصه معتقدند که برای باروری باید به آینده رفاهی و آسایشی فرزند نیز توجه گردد.

مدیر گروه حقوق و اخلاق مؤسسه رویان با اشاره به بحث های اخلاقی این عرصه، تأکید کرد: در عرصه ناباروری، بحث هایی مانند آیا باروری حق است یا حق نیست؟، آیا حق تعیین جنسیت محفوظ است؟ مطرح است.

وی، بحث های شرعی در سقط جنین را مورد توجه قرار داد و گفت: درانتقال جنین، اگر چند جنین به رحم منتقل نشود، احتمال باروری بسیار کم می شود و اگر چند جنین به رحم منتقل شود در سیزده هفتگی باید یک یا دو جنین را به وسیله تزریق به قلب جنین از بین برده شود تا دو یا یک جنین دیگر به حیات خویش ادامه دهند.

مدیر گروه حقوق و اخلاق مؤسسه رویان با اشاره به قانون اهداء جنین، ابراز داشت: بر اساس قانون جمهوری اسلامی ایران، زوجین می توانند جنین منجمد شده خود را به دیگران اهدا کنند.

وی با بیان این که اکنون نگاه پزشکان و بیماران به فتوای دقیق مراجع تقلید در این رابطه است، افزود: فتوای مراجع تقلید در این رابطه متفاوت است؛ در صدق عنوان مادر و پدر و در آگاهی و ناآگاهی فرزند حاصل از پدر یا مادر واقعی خود، بحث های گسترده فقهی و حقوقی است که باید به شکل دقیقی به آن پرداخته شود./س
برچسب ها: قم ، زوج ، نابارور ، یک چهارم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.