کارشناس مصری درباره عواقب بحران عمیق سیاسی در این کشور هشدار داد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره؛ جمال عبدالجواد تحلیلگر سیاسی در قاهره در گفتگو با این شبکه گفت: محمد مرسی رئیس جمهور مصر شب گذشته سخنرانی کرد و کوشید در این سخنرانی مردم را آرام کند. واقعیت این است که مدیریت بحران مرسی بسیار بد بوده است. دو هفته از زمان آغاز این بحران سپری می شود و هنوز آرامش به مصر بازنگشته است. سخنان شب گذشته محمد مرسی نشان می داد که او واقعیت و ماهیت تظاهرات مخالفان را آنگونه که هست درک نمی کند. مرسی شب گذشته باز هم فرصتی را از دست داد که برایش بوجود آمده بود. او می توانست با جدیت بیشتری در جهت آشتی با مخالفان حرکت کند. اما هیچ راه حل یا نقشه راه جدی برای برون رفت از بحران مصر ارائه نکرد. سخنان مرسی فقط سبب استیصال و یاس مردم مصر شد و فقط به تشدید تنشهای سیاسی در کشور منجر می شود.

عبدالجواد در ادامه افزود: محمد مرسی در سخنانش از سران مخالفان دعوت کرد که در گفتگوهای ملی شرکت کنند بدون آنکه به صورت مشخص از آنها نام ببرد. البته همه می دانند که سران مخالفان چه کسانی هستند. در تلاش مشابهی که در گذشته در این زمینه انجام شد از سران به اصطلاح مخالفانی دعوت شد که عملا نمایندگان اخوان المسلمین بودند و درنتیجه گفتگوهای ملی به سیاهبازی تبدیل شد و سران مخالفان واقعی در این گفتگوها شرکت نداشتند.

اگر محمد مرسی واقعا در سخنش درباره گفتگوهای ملی جدی است می تواند با سران واقعی مخالفان تماس بگیرد و از آنها دعوت کند که در جلسه ای مشخص شرکت کنند و نه اینکه در تریبون تلویزیونی بگوید سران مخالفان ساعت دوازده و سی دقیقه روز شنبه بیایند تا با هم گفتگو کنیم! با چنین بحرانهایی اینگونه برخورد نمی شود. به هرحال، باید برای حل بحران تلاش کرد. توصیه شخصی من به مخالفان این است که در روند مذاکرات همراهی کنند. باید توجه داشت که عناصر افراطی و تندرو هم در میان مخالفان حضور دارند که حاضر نیستند وارد گفتگوها شوند. نباید فرصتها را برای خروج از این بحران بسیار عمیق از دست داد.
برچسب ها: مصر ، مرسی ، هشدار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار