از هر 3 نفر مبتلایان به واریکوسل یک نفر نابارور است.

دکتر محمد علی زرگر در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با اشاره به این که واریکوسل، گشاد شدن بیش از حد سیاهرگ های بیضه است گفت: این بیماری در 10 الی 15 درصد مردان جوان به وجود می آید و به دلیل فراوانی اختلال دریچه های سیاهرگی در سمت چپ، واریکوسل در بیش از 80 درصد موارد، در این سمت بروز می کند.

وی با تاکید بر این که سن شروع بیماری اغلب دوران بلوغ است گفت: گاه بیماران از احساس پری و سنگینی و درد در ناحیه بیضه ها شکایت دارند، ولی ممکن است بیمار هیچ ناراحتی نداشته باشد.

این متخصص کلیه و مجاری ادراری در ادامه یادآور شد: برخی از بیماران به دلیل برجستگی در قسمت بالای بیضه به پزشک مراجعه می کنند در مواردی هم عدم تقارن در بیضه ها ایجاد می شود.

 ناباروری شایع ترین عارضه ی واریکوسل

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر این که ناباروری مهم ترین علت مراجعه ی مبتلایان به واریکوسل به پزشک است گفت: مبتلایان در حالت ایستاده، دچار برجستگی در ناحیه فوقانی و عقب بیضه شده که این برجستگی از رگ های گشاد و پیچ در پیچ ایجاد می شود و تا کشاله ران ادامه می یابد.

وی همچنین افزود: این کلاف عروقی با زور زدن و بالا رفتن فشار داخل شکم، افزایش حجم داشته و در حالت خوابیده تورم آن ها از بین می رود و به حالت طبیعی در می آید.

 عوارض واریکوسل

دکتر زرگر با تاکید بر اهمیت درمان زود هنگام در مبتلایان به واریکوسل خاطر نشان کرد: در مواردی که درمان مناسب و به موقع انجام نشود، ادامه بیماری موجب ایجاد اختلال در تعداد، قدرت و حرکت اسپرم و نهایت ناباروری می شود.

وی در ادامه با بیان این که از هر 3 نفر مبتلایان به این بیماری ، یک مرد دچار مشکل ناباروری است گفت: عمل جراحی واریکوسل شایع ترین عمل جراحی جهت تصحیح ناباروری در مردان است.

وی با اشاره به این که سونوگرافی، کاربردی ترین راه تشخیص این بیمار است خاطر نشان کرد: هر چه واریکوسل شدید تر باشد، عوارض آن بیشتر می شود، لذا بهتر است بیماران در صورت بروز این مشکل هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنند زیرا واریکوسل با معاینه به راحتی قابل تشخیص بوده در صورت صلاحدید پزشک عمل جراحی انجام می شود./ع2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.