استقبال از منشور حقوق بشر كوروش در سراسر جهان، اوج غرور و صلح طلبي مردم ايران را نشان مي دهد.

محمد نبي نعمتي حويق، كارشناس آثار باستاني و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران گفت: منشور كوروش كهن ترين بيانيه حقوق بشر و سند سربلندي و هويت ايرانيان بوده و استقبال از آن در سراسر جهان اوج غرور و صلح طلبي مردم ايران را نشان مي دهد.

وي با اشاره به انتقال اين اثر ارزشمند تاريخي از اروپا به آمريكا و نمايش در پنج شهر بزرگ اين كشور افزود: براي اولين بار در اوايل ماه مارس اين اثر تاريخي جهت بازديد عموم به آمريكا منتقل شده و در موزه شهرهاي واشنگتن، هيوستون، نيويورك، سان فرانسيسكو و لس آنجلس نمايش داده خواهد شد كه اين استقبال جهانيان از هنر ايران باستان را نشان مي دهد.

نعمتي حويق ادامه داد: نسخه اصلي منشور كوروش تاكنون دوباره به ايران منتقل شده كه يكبار در جريان جشن هاي 2500ساله شاهنشاهي و يكبار هم شهريور سال 1389 بوده است.

وي با يادآوري اينكه آثار باستاني زيادي از ايران در موزه هاي سراسر جهان نگهاداري مي شود، افزود: منشور حقوق بشر كوروش، لوح استوانه اي از گل پخته است كه 5/22 سانتي متر طول و 11سانتي متر عرض داشته و 538 سال پيش از ميلاد به فرمان كوروش كبير براي برقراري عدالت در بين مردم نوشته شده است.

اين پژوهشگر آثار باستاني افزود: اين لوح در سال 1258 هجري شمسي به هنگام كاوشهاي باستان شناسي در محوطه باستاني بدست آمده و اكنون در اروپا نگهداري مي شود. /ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.