رژيم اسرائيل درخواست سازمان ملل براي پيوستن به پيمان ان پي تي را رد کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني پرس تي وي ؛ مجمع عمومي سازمان ملل از اسرائيل خواست تا به بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي اجازه بازيد از فعاليتهاي هسته اي اش را بدهد. اين نهاد بين المللي همچنين از اسرائيل خواست تا به پيمان منع گسترش سلاحهاي هسته اي، ان پي تي، بپيوندد. البته آمريکا با بازرسي از فعاليتهاي هسته اي اسرائيل مخالفت کرده است.

 حسين ايبيش يکي از فعالان حقوق فلسطينيان گفت: از نظر عملي اين اقدام هيچ چيز را تغيير نخواهد داد و بيشتر يک اقدام نمادين است. اين درخواست مجمع عمومي که نتيجه راي گيري اعضا است الزام آور نيست اما مي تواند موجب فشار بيشتر بر اسرائيل شود چون در حال حاضر هم مقامات اين رژيم به دليل  ارائه طرحهايي براي گسترش شهرک سازيها در کرانه باختري مورد انتقاد قرار گرفته اند. به نظر مي رسد طرح گسترش شهرک سازيها اقدامي در تلافي ارتقا جايگاه فلسطين در سازمان ملل است. 

بسياري از کشورهاي عرب قصد داشتند در اجلاسي که قرار بود درباره منع گسترش سلاحهاي هسته اي در اواسط دسامبر در فنلاند برگزار شود شرکت کنند. اما آمريکا اين کنفرانس را  به دليل ناآرامي ها در منطقه خاورميانه لغو کرد. اسرائيل مي گويد اول بايد توافق صلح انجام شود تا بتوان درباره منطقه اي عاري از سلاح هسته اي صحبت کرد.

 اما بسياري بر اين باورند که زرادخانه هسته اي که رژيم اسرائيل در اختيار دارد تهديدي براي صلح است چون اسرائيل پيمان ان پي تي را امضا نکرده است. آمريکا هم از اسرائيل و کشورهاي ديگر خواسته است که به پيمان ان پي تي ملحق شوند اما اسرائيل تمايلي براي اين کار نشان نمي دهد.

برچسب ها: اسرائیل ، سازمان ، ان پی تی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار