مدیرعامل کارخانه کمپوست بجنورد با بیان اینکه تولید زباله زیاد آینده کشور را به مخاطره می اندازد،گفت:روزانه 120تن زباله از بجنورد برای بازیافت به کارخانه کمپوست حمل می شود.

  

علی اصغر بابایی در گفتگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران بجنورد، با اشاره به اینکه کارخانه کمپوست ظرفیت تبدیل روزانه 250تن زباله را دارد و در حال حاضر این کارخانه با 50 درصد ظرفیت کار می کند،تصریح کرد: از آن جایکه حمل زباله باید به صورت بهداشتی و کاملا مکانیزه انجام شود و شهرداریهای عضو از لحاظ ماشین آلات حمل زباله امکانات ندارند و از طرفی حمل زباله از این شهرها برایشان توجیه اقتصادی ندارد هنوز این امر امکان پذیر نشده اما این سازمان تلاش می کند تا این امر محقق شود.

وی در ادامه افزود:از 120تن زباله دریافتی بیش از 70 درصد آن قابل تبدیل به کود آلی،حدود 3درصد مواد باز یافتی و 25درصد نیز دفع می شود.

مدیر عامل کمپوست با بیان اینکه تولید زباله در استان بسیار بالاست سرانه تولید زباله به ازای هر نفر را 800گرم عنوان و یادآورشد: این سرانه در شهرهایی بزرگ مانند تهران 500 گرم است.

وی آموزش شهروندان را برای درست مصرف کردن و استفاده بهینه از مواد ضروری دانست و افزود:جمع آوری زباله به ازای هر کیلو 60تومان برای کمپوست هزینه دارد که به طور متوسط هر ماه بیش از 200میلیون تومان هزینه می شود.

بابایی بابیان اینکه درحال حاضر 13 کامیون حمل زباله را به کارخانه انجام می دهند،گفت:هم اکنون عمل تفکیک از مبداء و جمع آوری بازیافت در مناطق شهرک ولیعصر و منبع آب درمرحله اول طرح است و در ادامه به سایر مناطق شهر گسترش داده خواهد شد.

وی اظهارداشت:آموزش چهره به چهره مدارس در مقطع ششم ابتدایی با توجه به سرفصل دروس در خصوص بازیافت کاغذ وکاهش تولید زباله،بازدید مدارس و دانشجویان از کارخانه کمپوست و آشنایی با نحوه کارخانه از جمله فعالیت های انجام شده توسط این سازمان است.

وی گفت:درآینده تصمیم داریم با سازمان دهی و کد گذاری گاریهای سطح شهر زیرنظر پسماند اقدام به جمع آوری زباله بکنند.

کارخانه کمپوست بجنورد برای جمع آوری زباله های چهار شهر آشخانه،اسفراین، بجنورد و شیروان و تبدیل به کودآلی 5ماه پیش در 120کیلومتری شمال شرق شهرستان بجنورد راه اندازی شد./س

برچسب ها: زباله ، تهدید ، کمپوست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.