وسواس نوعي از اختلالات اضطراب است كه در كودكان هم مشاهده مي شود كه عدم درمان افكار و اعمال وسواسي كودكان، موجب افسردگي در سنين بالاتر مي شود و والدين اين رفتارها را ساده تلقي نمايند.

دكترنسرين دودانگي، فوق تخصص روانپزشكي كودك و نوجوان و عضو هيئت دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي در گفتگو با خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران گفت:  وسواس شكلي از اختالات اضطرابي است كه در كودكان هم ديده مي شود.

 وي در  خصوص عوامل موثر در وسواس گفت:  چند عامل،  محيطي،  ژنتيكي، و ساختار رواني فرد ايجاد تشديد وسواس موثر است.

دودانگي توضيح داد: وسواس به شكلهاي افكار و اعمال تكراري و غير منطقي در فرد بروز مي كند  و با وجود اطلاع فر د را از نادرست بودن كارهايش، به صورت مداوم و به اجبار كارهايي و يا افكاري را متناو با تكرارمي كند.

 وي به شايع ترين نوع وسواس اشاره كرد و گفت: شايع ترين نوع وسواس،  تكرار در تميزي است و به طوريكه يك مشكل مرتبا بروز مي كند.

 دودانگي وسواس در زمينه نظم و تقارن و همچنين چك كردن كارها را شكلهاي ديگري از وسواس خواند و بيان كرد:  در كودكان وسواس در زمينه نظم وتقارن بسيار شايع است و به طوري كه حتما همه اشيا را به طور خاص و با نظم در جايي قرار مي دهند.

 وي كنترل  افكار و اعمال وسواسي به خصوص در كودكي را بسيار مهم دانست وادامه داد: عدم درمان افكار واعمال وسواسي در كودكي، موجب بروز اختلالات و مشكلات زيادي از جمله افسردگي در بزرگسالي مي شود.

 وي افزود: بهترين مشكل درمان وسواس، درمان دارويي است گاهي در برخي موارد از روش غير دارويي كه همان رواني درماني است استفاده مي شود.

 دودانگي با اشاره به داروهاي مورد مصرف كودكان گفت:  داروهاي مورد مصرف كودكان داروهايي است كه مركز  غدا ودارو تائيد كرده است و اثر بخشي اين داروها به صورت كم كردن كنترل افكار است و روش غير داروئي به صورت تخصصي از طريق شناختي ، رفتاري به درمان رواني فرد وسواس كمك مي كند.

 دودانگي وجود رفتار ها وافكارهاي وسواسي در كودكان را هشدار ي به والدين عنوان كرد واظهار داشت:  والدين در صورت مشاهده اين رفتارها، در كودكان خود، نبايد سهل انگاري كنند و اين رفتارها ساده تلقي شودكه كودك نبايد به خاطر اين رفتار تهديد يا سرزنش شود

وي يا د آ‌ور شد:  در مانگر به والدين كمك مي كند تا در صورت مواجهه با فكرهاي وسواسي كودك، او را در مهار كردن اين افكار كمك كنند و همچنين كودك بايد در هنگام افكار وسواسي تشويق شود كه به مروز زمان بتواند آنها را كنترل كند./چ
برچسب ها: والدین ، وسواس ، کودک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.