کشاورز سخت کوش آملی در یکسال زراعی موفق به برداشت سه مرحله محصول برنج از سطح حدود یک ونیم هکتار شالیزارخود در روستای " تنهاکلا" از توابع بخش دابودشت این شهرستان شد.

مهربان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران گفت: محصول تولیدی از نوع طارم هاشمی بوده واز سطح حدود یک ونیم هکتار شالیزار حدود 500کیلوگرم شلتوک برداشت کرده است.

وی افزود: بدليل شرايط مناسب آب و هوايي امسال جاري و حاصلخيزي زمينهاي منطقه دابودشت شهرستان آمل برداشت برنج پس از پرورش دوم به روش رتون، زیمنه پرورش سوم رتون نیز فراهم بود وبا توصیه کارشناسان کشاورزی محصول تولیدی پس از حدود 70روز برداشت شد.

این کشاورز سخت کوش آملی گفت: درکشت اول در سطح5/هکتارازشالیزارخود حدود شش تن و در پرورش دوم رتون حدود 3تن شلتوک برداشت کرده است.

"یکی ازکارشناسان حوزه برنج مازندران، مناسب بودن شرایط آب وهوایی را عامل اصلی پرورش رتون" به معنی پرورش دوباره ساقه های برنج در شالیزارهای استان به خصوص در حوزه شالیزاری آمل بیان کرد وگفت: رتون پس از برداشت محصول اول شالی انجام می شود و کشاورزان ازهمان زمین محصول دوباره برداشت می کنند.

یوسف نیک نژاد، هدف از پرورش رتون را استفاده بهینه از اراضی کشاورزی کاهش هزینه های تولید ، کاهش 50 درصدی مصرف آب و نهاده های کشاورزی کیفیت بالا و عطر و طعم مناسب را از جمله ویژگی های برنج رتون برشمرد.

وی تصریح کرد: به ازای هر هکتار زمین به طور متوسط هزار و 200 کیلوگرم برنج رتون تولید می شود که اگر این روش میان کشاورزان ترویج شود امکان تولید برنج سالانه تابیش از 200 هزار تن نیز در مازندران وجود دارد.

امسال در حدود 230هزار هکتار شالیزار مازندران کشت اول ودر سطح بیش از 70هزارهکتار کشت دوم وپرورش رتون انجام ودر مجموع حدود یک میلیون تن برنج سفید تولید شد./س

برچسب ها: برداشت ، برنج ، شالیزار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.