سامانه حسگر گاز متان با همکاري گروه هاي پژوهشي دانشگاه شيراز و شرکت بهره برداري نفت و گاز زاگرس جنوبي بومي سازي شد.

گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران، اين سامانه در ميدان هاي نفت و گاز، پالايشگاه ها، ايستگاه هاي تقويت فشار گاز، واحدهاي پتروشيمي و بسياري از صنايع ديگر استفاده مي شود.

قيمت تمام شده اين سامانه در داخل کشور بسيار کمتر از نمونه هاي خارجي است و در صورت عملياتي شدن اين سامانه، سالانه از خروج مقادير زيادي ارز از کشور جلوگيري و سبب اشتغال زايي نيز مي شود.

پروژه بومي سازي سامانه حسگر گاز متان پس از حدود 2 سال فعاليت گروهي در شرکت نفت مناطق مرکزي ايران ساخته شد.

سرپرست اداره پژوهش و توسعه شرکت نفت مناطق مرکزي ايران درباره ساخت اين سامانه گفت: ساخت اين حسگر از سوي گروه پژوهشي دانشگاه شيراز، گروه پژوهشي شرکت نفت مناطق مرکزي ايران و شرکت بهره برداري نفت و گاز زاگرس جنوبي با هزينه حدود 900 ميليون ريال با موفقيت به پايان رسيد.

بحريني در تشريح چگونگي عملکرد سامانه حسگر گاز متان گفت: اين سامانه هوشمند بومي، توانايي اتصال به حسگرهايي با برندهاي مختلف را دارد و همزمان با شناسايي حسگر و نوع آن قادر است غلظت گاز متان در محيط را اندازه گيري و در صورت لزوم اعلام هشدار کند.

وي با تاکيد بر اينکه با ساخت اين دستگاه، وابستگي انحصاري به شرکت سازنده سامانه هاي موجود برطرف مي شود، افزود: هم اکنون هيچ توليد داخلي در زمينه اين حسگرها وجود ندارد و همه سامانه هاي موجود کشور وارداتي است، ضمن آن که به طور عمده از سوي چند شرکت غربي ساخته مي شود.

بحريني افزود :  سامانه هوشمند بومي مجهز به چهار حسگر گاز متان است و در منطقه عملياتي نار با موفقيت آزمايش شده و به بهره برداري رسيده است.

سرپرست اداره پژوهش و توسعه شرکت نفت مناطق مرکزي ايران افزود: دانش فني کسب شده از سوي متخصصان داخلي در اين پروژه به گونه اي است که مي توان سامانه مشابه براي ديگر گازها از جمله گاز H2S را نيز بومي کرد.

بحريني با بيان اين که يکي از بخش هاي بسيار مهم در حوزه تجهيزات ابزار دقيق صنعت نفت، سامانه هاي حسگر گاز است، افزود: اين سامانه از 2 بخش تشکيل شده است که بخش نخست آن شامل تعدادي حسگز گاز (مانند حسگر گاز متان) و بخش دوم نيز شامل بخش هاي جمع آوري اطلاعات از حسگرها، مدارهاي کنترل کننده و تجزيه و تحليل کننده داده براي تشخيص نشت احتمالي گاز و اعلام وضعيت هشدار است.

وي افزود: تعدادي حسگر به يک سامانه متصل و اين سامانه از سوي برخي شرکت هاي  غربي توليد مي شود، ضمن آن که شرکت سازنده به گونه اي عمل مي کند که فقط حسگرهاي ساخت آن شرکت به اين سامانه متصل شود./س
برچسب ها: سامانه ، حسگر گاز ، متان ، بومی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار