فردا با حضور رييس جمهور طرح هاي توسعه ناحيه فولادسازي و نورد پيوسته فولادمبارکه به بهره برداري مي رسد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران اصفهان مدير توسعه آهن سازي شرکت فولادمبارکه در اين خصوص گفت : این طرحها شامل دو واحد توليد اکسيژن ناحيه فولادسازي و نورد پيوسته سبا ،‌ طرح احيا مستقيم سبا می باشد.

احمد سعيد بخش افزود : طرح اوليه واحد فولادسازي و نورد گرم پيوسته (سبا) شامل يك واحد فولادسازي ، يك دستگاه ماشين ريخته گري تختال نازك تك شاخه ، يك واحد كوره تونلي وخط نورد با شش قفسه بانضمام واحدهاي جانبي و تأسيسات مورد نياز در بهمن ماه 1381 راه اندازي شد، ولي بدليل مشكلات تأمين مواد اوليه به ويژه آهن اسفنجي، آهن قراضه و پاره اي مشكلات ديگر، ناشي از اجراي ناقص واحد ، به ظرفيت اسمي نرسيد .

بعد از الحاق اين واحد به شركت فولاد مباركه اصفهان، جهت تداوم حيات اقتصادي، بهبود شاخص هاي فني، افزايش بهره وري و كاهش هزينه هاي توليدي در قالب یک قرارداد EPC و از طریق مناقصه احداث مگا مدول احیاء مستقیم به ظرفیت « 5/1 میلیون تن آهن اسفنجی در سال » به روش میدرکس را به مشارکت شرکت مهندسي فن آور معادن و فلزات MMTE / انرژي گستر نصير NICC /شرکت سرمايه گذاري کارکنان مجتمع فولاد TUKA واگذار نمود.

این روش مجموعه ای از فعل و انفعالات شیمیایی بین هیدروژن و مونواکسید کربن با اکسید آهن است که در نتیجه آهن فلزی تولید می گردد. در این روش اکسید آهن به شکل گندله (تولید شده در واحد گندله سازی) از واحد انباشت و برداشت و از طریق نوارنقاله ها و سیلوهای ذخیره به بالای کوره منتقل و سپس شارژ کوره می­گردد. گندله پس از عبور از مناطق مختلف کوره، احیاء و از زیر کوره تخلیه می گردد .

گندله احیاء شده که از این پس آهن اسفنجی نامیده می شود توسط نوارنقاله به سیلوهای ذخیره محصول منتقل و پس از سرند شدن، آماده حمل به واحد ذوب می گردد. گاز احیاء توسط ریفورمینگ گاز طبیعی در داخل ریفورمر ایجاد و به داخل کوره احیاء تزریق می گردد.

عملیات اجرایی این طرح در تاریخ 23/11/1386 در زمینی به مساحت 10 هکتار در 60 کیلومتری غرب اصفهان مجتمع فولاد سبا با سرمایه گذاری 1754 میلیارد ریال شروع شده و در آبان ماه سال جاری آماده بهره برداری است.

با بهره برداری از این طرح برای بیش از 700 نفر از جوانان این مرز و بوم شغل ایجاد می شود. از سوی دیگر جهت تحقق اهداف بومی سازی و تاکید مجتمع فولاد مبارکه مبنی بر استفاده حداکثری از توان ساخت داخل و بکارگیری نیروهای ایرانی ، قرارداد به نحوی تنظیم گردید که هم اکنون بالغ بر 17000 تن معادل 84% وزنی تجهیزات در داخل کشور و به دست صنعتگران ایرانی ساخته شده است.

همچنين تاسیسات جانبی این طرح با سرمایه گذاری 560 میلیارد ریال در تاریخ 31/06/1391 به پایان رسیده است،که بدين ترتيب سرمايه گذاري کل طرح بالغ بر 2314 ميليارد ريال مي گردد.

در اجرای طرح اصلی و طرح های مربوطه تماما پیمانکاران متعدد ایرانی مشارکت داشته اند ./س
برچسب ها: اصفهان ، فولاد ، مبارکه ، رئیس ، جمهور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.