شب ‌ها شام نمي‌خورم، برنج و نان را كه كاملا از وعده غذايي شب حذف كرده‌ام، شب‌ها يك ليوان شير، يك ظرف سالاد يا حتي يك عدد سيب به عنوان شام برايم كافي است». اينها جملاتي است كه اين روزها از زبان بسياري از افراد و بخصوص خانم‌ها مي‌شنويم.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد، بهانه‌اش هم در اغلب موارد داشتن چاقي و اضافه‌وزن است، اما در برخي موارد نيز حفظ سلامتي و تناسب‌اندام چنين الگويي را براي وعده شام افراد توصيه مي‌كند. ولي نكته مهم اينجاست كه متخصصان تغذيه هرگز حذف هيچ وعده غذايي و از جمله وعده شام را توصيه نمي‌كنند و بر دريافت هر چهار گروه مواد مغذي، يعني نان و غلات، ميوه و سبزيجات، تخم‌مرغ و گوشت، چربي‌ها و روغن‌ها در سه وعده اصلي تغذيه‌اي شامل صبحانه، ناهار و شام و سه نوبت ميان‌وعده، بر محور تعادل، تناسب و تنوع تاكيد دارند.

بي‌نظمي در وعده‌هاي غذايي و حذف برخي وعده‌ها در افرادي كه مشكل وزن، چربي خون و كبد چرب دارند مي‌تواند بشدت مشكل‌زا باشد.

به بيان ديگر، با مصرف انواع مواد غذايي طي روز مي‌توان نياز به انرژي و مواد مغذي گوناگون را تأمين كرد، ولي در اين زمينه توجه به سه اصل تعادل، تنوع و تناسب در دريافت مواد مغذي در برآوردن كامل كالري يا ميزان انرژي روزانه و حفظ سلامت براي تمام سنين داراي اهميت است.

خوب است بدانيد از طريق صبحانه 20 تا 25 درصد از كالري مورد نياز روزانه، 25 تا 30 درصد آن از ناهار و 25 درصد از وعده شام تامين مي‌شود و بقيه هم از طريق ميان‌وعده‌ها كسب مي‌شود.

حال اگر شخصي از خوردن شام امتناع كند، به دنبال گرسنگي و در واقع پايين‌آمدن سطح قند مورد نياز مغز، سطح سوخت و ساز بدن پايين مي‌آيد و براي مغز چاره‌اي باقي نمي‌ماند جز اين‌كه پروتئين‌هاي ماهيچه‌اي بدن را فدا كند تا انرژي مورد نياز خود را فراهم كند و اين امر در درازمدت مي‌تواند به تحليل عضلاني شخص منجر شود. بخصوص اگر شخصي مي‌خواهد وزن خود را كم يا در سطح مطلوبي حفظ كند بايد سوخت و ساز بدن خود را بالا ببرد و با حذف وعده غذايي شام، كاملا برعكس عمل مي‌كند.

فراموش نكنيد كساني كه شام نمي‌خورند و صبح‌ها نيز دير از خواب بلند مي‌شوند، بدنشان براي تامين ميزان انرژي مورد نياز خود ناگزير به سوزاندن بافت چربي، آن هم به صورت ناقص مي‌شود كه از عواقب آن سردرد، تهوع و سوء‌تغذيه است.

البته خوردن يك بشقاب سالاد مملو از سبزيجات متنوع يا حتي يك ليوان شير به همراه يك يا دو سهم ميوه مي‌تواند براي برخي وعده‌ها در هفته و نه هر شب، مناسب تلقي شود. اما نكته مهم، تنظيم برنامه غذايي هفتگي به گونه‌اي است كه سهم مشخصي از نياز روزانه را فراهم كند و نيز شرط تنوع در آن رعايت شود.

با در نظر گرفتن نكاتي كه گفته شد، درمي‌يابيم اهميت مقدار مصرف در هر وعده، مهم‌تر از نوع غذاي مصرفي است. به بيان ديگر، چنانچه انرژي دريافتي از حد مورد نياز بدن تجاوز نكند، مي‌توان براحتي و بدون ترس از چاقي، از انواع غذاها و مواد غذايي در وعده شام در هر جايي اعم از منزل، مهماني يا رستوران استفاده كرد. فراموش نكنيد در بسياري موارد حجم و تنوع وعده‌هاي غذايي و بخصوص شام را مناسبات اجتماعي و فرهنگي تعيين مي‌كند، پس حتي متخصصان تغذيه نمي‌توانند يك الگوي غذايي ثابت و مشخص را براي همه افراد توصيه كنند./س

برچسب ها: شام ، خوردن ، فراموش نکنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.