بيمه از لحاظ حقوقى به معناى قراردارى ميان بيمه گر شركت بيمه و بيمه گذار (بيمه شونده) است كه بيمه گر تعهد مى كند تا در قبال دريافت مبلغى به نام حق بيمه، در صورت وارد شدن خسارات احتمالى معين به بيمه گذار، مبلغ مشخصى را به وى بپردازد.

 
 
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران همدان ؛اما از نظر اجتماعى، بيمه يك پديده اجتماعى است كه به وحدت معنوى افراد يك يا چند جامعه كمك شايانى مى كند. بنابراين هرگاه فردى دچار صدمه يا حادثه اى شود كه تحملش از عهده وى خارج باشد، اعضاى ديگر جامعه هر يك به اندازه سهم و توان، خود را در جبران زيان هاى وارد شده به آن فرد، سهيم مى سازند.
بيمه، به دو بخش عمومي و خصوصي و به عبارت ديگر، اجتماعي و شخصي تقسيم مي گردد. در بيمه هاي اجتماعي، كوشش بر آن است كه از خطرات اجتماعي و مخارجي كه متوجه افراد معيني از طبقات كم درآمد است جلوگيري نموده و خسارت آنان جبران شود. برخلاف بيمه هاي شخصي كه شرط استفاده از تسهيلات خدماتي و حمايتي، پرداخت سهم و قبول مشاركت در صندوق يا قرارداد بيمه است. در بيمه هاي اجتماعي، دولت از بودجه هاي عمومي، هزينه هاي خدماتي را تأمين مي كند و چون ارائه خدمات رايگان است، سرمايه هاي هزينه شده، بازگشت ندارد، ولي در بيمه هاي خصوصي، هم سرمايه از آنِ اعضا و مشتركان است و هم وجوه به دست آمده ميان سهام داران توزيع مي شود./س
برچسب ها: آذر ، روز ، بیمه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.