فرمانده نيروي دريايي ارتش گفت: نيروي دريايي ارتش نمي‌پذيرد، كشورهايي كه به منطقه اقيانوس هند تعلق ندارند، بخواهند امنيت اين منطقه را بصورت ظاهري برقرار كنند.

به گزارش حوزه دفاعي - امنيتي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي نيروي دريايي ارتش؛ مراسم گراميداشت روز نيروي دريايي ارتش با حضور وابستگان نظامي كشورهاي خارجي مقيم ايران برگزار شد.

امير دريادار حبيب‌الله سياري فرمانده نيروي دريايي ارتش طي سخناني در اين مراسم گفت: كشورهاي منطقه اقيانوس هند مي‌توانند در تعامل با يكديگر امنيت مطلوب را در اين منطقه برقرار كنند.

وي افزود: نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران به عنوان پرچم‌دار صلح و ثبات در منطقه با حضور اثر بخش خود در آب‌هاي آزاد و مشاركت در تامين امنيت خطوط مواصلاتي دريايي، جديدت خود را در برقراري تعامل سازنده با دوستان و همسايگانش نشان داده است.

فرمانده نيروي دريايي ارتش ادامه داد: بارزترين اين اقدام، آزادسازي كشتي تجاري كشور دوست جمهوري خلق چين از دست دزدان دريايي در فروردين ماه سال جاري است.

دريادار سياري  تصريح كرد: نيروي دريايي ارتش نمي‌پذيرد، كشورهايي كه به منطقه اقيانوس هند تعلق نداشته و به بهانه برخورداري از منافع راهبردي با حضور خود به دنبال تامين منافع نامشرع و متعاقب آن برهم زدن نظم و ترتيبات منطقه هستند، بخواهند امنيت را بصورت ظاهري برقرار كنند.

وي اقدامات اين نيرو در منطقه را درجهت تامين امنيت دانست و اظهار داشت: نيروي دريايي ارتش پيام صلح و دوستي براي كشورهاي منطقه دارد.

فرمانده نيروي دريايي ارتش با اشاره به اينكه براي بسياري از كشورهاي جهان درمحيط بين‌الملل چيزي جز منافع ملي آن‌ها مهم نيست، افزود: البته اين نگاه مشتركي است كه در بين كشورهاي ماترياليستي، سوسياليستي و امپرياليستي وجود دارد.

دريادار سياري با بيان اينكه كشورهاي ديگري هم وجود دارند كه اگرچه منافع ملي براي آنها حائز اهميت است، اما اين منافع در اولويت دوم قرار دارد، خاطرنشان كرد: در نظام بين‌الملل، رفتارهاي دولت – ملت‌ها الزاما يكسان نيست و از قاعده و نظام دستوري تبعيت نمي‌كنند.

وي تاكيد كرد : اما در نظام پيچيده و پر متغير بين الملل، يك چيز مورد تفاهم همه ملت‌ها و دولت‌ها است و آن موضوع احترام به حقوق و منافع مشروع و قانوني بوده و دولت‌ها و ملت‌ها متضمن رعايت اين حقوق هستند.

فرمانده نيروي دريايي ارتش نظام بين‌الملل را شامل بازيگران، فضاي اقدام و قواعد ايفاي نقش دانست و اظهار داشت: در واقع نظام بين‌الملل، نظامي نيست كه همگن بوده تا فرآيند مديريتي خاص در آن قابل تعميم به همه عرصه‌ها و بازيگران آن باشد.

دريادار سياري عرصه‌هاي قدرت و معادلات ايفاي نقش در نظام بين‌الملل، ظهور قدرت‌هاي سياسي، اقتصادي، نظامي و فرهنگي جديد، بازيگردانان، عرصه بازي و قواعد آن را متفاوت از گذشته عنوان كرد.

وي ادامه داد: بنابراين فهم و درك تغييرات و روندهاي مرتبط با آن را مي‌توان مهم ترين اصل براي شناخت اين عرصه و اقدام متناسب با آن تلقي كرد.

فرمانده نيروي دريايي ارتش تصريح كرد: كساني كه در درك و فهم اين تغييرات و فرآيند عملكرد آنها عاجزند و يا آن را مغاير با منافع نامشروع خود مي دانند، تلاش دارند تا با رواج مفاهيمي غيرمعمول در گفتمان بين‌المللي، نظام جهاني را كه پويايي آن در محيط همكاري و رقابت، معني پيدا مي‌كند به محيط منازعه تبديل كرده تا از اين طريق منافع نامشروع خود را بدست آورند.

دريادار سياري قدرت‌هاي نظامي را در ايجاد آشوب و منازعه مستقيم يا غيرمستقيم در جهان مقصر دانست و خاطر نشان كرد: اين كار بازرترين رفتاري است كه در تقابل با پديده هاي غيرقابل فهم آنان و يا پديده هايي كه منافع نامشروع شان را ناديده مي انگارد، نشان مي دهد.

وي با تاكيد بر اينكه بازيگران غيرحرفه‌اي و البته قدرت طلب از درك تغييرات شكل گرفته، ابعاد و حوزه‌هاي اثرگذاري آن در نظام بين‌الملل و فرآيندهاي مرتبط با آن عاجزند، افزود: اين كشورها به دليل برداشت و درك غلط از روندهاي درحال انجام، قرباني بازيگرداني نظام استكباري و دستوري حاكم بر معادلات بين‌الملل مي شوند

فرمانده نيروي دريايي ارتش با اشاره به جنگ تحميلي و دفاع جانانه ملت ايران از سرزمين خود ادامه داد: صدام به دليل فهم و برداشت نادرست، مرتكب اشتباه تاريخي در روابط بين دو ملت شد كه در نهايت پاسخ محكمي از سربازان ولايت مدار نظام اسلامي دريافت كرد.

اين فرمانده دوران دفاع مقدس با بيان اينكه نمونه عيني دفاع از كشور را مي‌توان در 7 آذر ماه سال 59 مشاهده كرد، گفت: انهدام نيروي دريايي رژيم بعث، تاثيرات راهبردي كلاني را در ادامه جنگ تحميلي به همراه داشت.

دريادار سياري با برشماري تاثيرات انهدام نيروي دريايي رژيم بعث افزود: شكست گسترده و زودرس دشمن در رويارويي با جمهوري اسلامي، توقف ماشين جنگي دشمن در دريا كه منجر به بسته شدن خطوط مواصلاتي دريايي آنان و بازماندن خطوط دريايي خودي شد، از مواردي است كه مي‌توان به نتيج اين پيروزي اشاره كرد.

وي از ديگر تاثيرات انهدام نيروي دريايي رژيم بعث، فراهم كردن زمينه هاي پيروزي جمهوري اسلامي در ساير ابعاد جنگ نام برد و تصريح كرد: پيروزي نيروي دريايي ارتش بر نيروي دريايي ارتش بعثي راهبردهاي استكبار جهاني را براي تغيير ژئوپلتيك منطقه ناكارآمد ساخت و نشان داد كه ائتلاف دشمنان نظام اسلامي در برابر اراده ملت ايران كه برخوردار از پيشينه تاريخي هستند، ناكارآمد و براي جهانيان الهام بخش است.

فرمانده نيروي دريايي ارتش با يادآوري اين مطلب كه تاريخ ملت ايران پس از انقلاب پرشكوه اسلامي گواه اين موضوع است كه ايرانيان همواره متمدن و در سراسر تاريخ از تعاملات سازنده با كشورهاي جهان برخوردار بوده، گفت: اين روند ادامه خواهد داشت و ما همواره اين موضوع را در روابط خود با كشورهاي دوست و همسايه اثبات كرده‌ايم.

در ادامه اين مراسم وابسته نظامي كشور سوريه به عنوان نماينده (دين) وابستگان نظامي كشورهاي دوست در ايران در سخناني كوتاه به پيشرفت‌هاي شگفت‌آور نيروي دريايي ارتش ايران اشاره كرد و گفت كه ايران با استفاده از اين پيشرفت‌ها توانسته بخوبي از منافع كشورمان در درياهاي نزديك و دور و تنگه هاي مهم حفاظت كند.

انتهاي پيام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار