نمایش ایرانی برخاسته از هنر باارزش تغزیه است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز زنجان ،یکی از پژوهشگران هنر تعزیه در جلسه بررسی ریشه‌ها و شیوه‌های تعزیه گفت: شبیه‌سازی، دیالوگ و تعزیه سیار از جمله قسمتهایی از تغزیه به شمار می‌رود که طی تغییراتی دچار دگرگونی شده است و اکنون مشاهده می‌شود که این هنر از درون دسته‌های عزاداری خارج می‌شود و در مکانی به نام تکیه، به کار خود ادامه می‌دهد.

فتحعلی‌بیگی با بیان اینکه قدیمیترین تعزیه ، نمایش 72 تن بوده است،افزود: در این نمایش به چگونگی شهادت چند تن از یاران امام حسین (ع) جوانان بنی‌هاشم با نقش‌آفرینی به نمایش گذارده می‌شود و بعدها نیز به صورت تفصیلی به آن پرداخته می‌شود.

وی تصریح کرد: با گذشت سال‌های بسیاری از داستانهای شاهنامه نیز از جمله گذر سیاوش از آتش نیز وارد هنر تعزیه شده‌اند که نویدی برای ظهور پدیده‌های جدید در هنر تعزیه می‌باشند.

این پژوهشگر برجسته با اشاره به اینکه قدیمی‌ترین نسخه تعزیه مربوط به دوره زندیه می‌باشد،ادامه داد: تعزیه در طول تاریخ مانند یک رسانه عمل کرده است و این در حالی است که در هیچ کجای دنیا نمایش و تئاتری مانند تعزیه وجود ندارد و جلوه‌های فرهنگ و هنر اجرایی را در خود نگاه داشته است.

فتحعلی‌بیگی با اشاره به اینکه یکی از معضلات موجود در هنر تعزیه، نداشتن تحلیل شخصیت است، خاطرنشان کرد: در این زمان نیاز به تدوین CD های آموزشی در راستای نحوه صحیح تعزیه‌خوانی می‌باشیم، چرا که صحنه‌آرایی و آداب مجلس باید مورد بررسی قرار گیرد.

گفتنی است اولین سالن کارگاه آموزشی نمایش در حوزه هنری زنجان با حضور مسئولان و هنرمندان افتتاح شد./س



برچسب ها: نمایش ، ایرانی ، هنر ، تعزیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.