اگر چه معضل آلودگی هوای تهران بحثی تکراری است اما این مشکل هر ساله گروه‌های زیادی از افراد شامل سالمندان، زنان باردار کودکان و بیماران قلبی ریوی را دچار مشکلات حاد تنفسی می‌کند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ هر ساله با کاهش دما در پاییز و بروز پدیده وارونگی دما، آلودگی هوا در سطح شهر باقی مانده و با ایجاد سدی از آلاینده‌هايی بر فراز شهر موجب ایجاد شرایط اضطراری در کلان شهر تهران می‌شود.

گفتنی است، این هوای آلوده اگر چه گروه‌های پر خطر را به شدت آزار می‌دهد و حجم و ظرفیت ریه‌ها را کاهش می‌دهد اما افراد سالم را نیز به شدت درگیر می‌سازد و سردرد، سرگیجه، کاهش بیلان کاری و بروز مشکلات تنفسی از جمله این علائم حتی را افراد سالم است.

بنابراین گزارش، افرادی که پتانسیل ابتلا به ناراحتی‌های ریوی را دارند به طور جد از تردد در هوای آلوده خودداری کنند و حتی کودکان که دستگاه تنفسی شان گنجایش پذیرش آلاینده‌ها را ندارد نیز از تردد در این هوا خودداری می‌کنند.

دکتر کلانتری، متخصص ریه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت:  عوارض تنفسی، گوارشی و تحریک اعصاب مرکزی از جمله عوارض در دسترس آلودگی پایتخت است.

وی گفت: توصیه اکید جامعه پزشکی عدم حضور افراد بیمار، سالمندان و کودکان در هوای آلوده است. اگر چه فرد در منزل نیز از هوای آلوده در امان نیست اما تردد بیش از حد و بی مورد موجب بروز حملات قلبی، ریوی و آسمی می‌شود.

وی تاکید کرد: تهران همراه با بیماری‌های ثانویه ناشی از آلودگی هوای این کلان شهر است و باید تا حد ممکن از تردد رفت و آمد در مراکز شلوغ و آلوده پیشگیری کرد.

این در حالی است که براساس آمارهای رسیده وزارت بهداشت نیز سالمندان و زنان باردار را از حضور در هوای آلوده منع کرده است و پدیده وارونگی دما و سردی هوا را مزید بر علت در این شرایط می‌داند.

بنابراین گزارش افراد بیمار شامل بیماران تنفسی قلبی عروقی و زنان باردار وکودکان نباید در این هوا حضور یابند و حتی ورزشکاران برای تمرین و انجام حرکات ورزشی در مکان‌های سر بسته و باشگاه‌ها مشغول شوند./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.