نوسانات اخير بازار ارز نشان دهنده آن است که مرکز مبادلات ارزي توانسته به صورت موثر باعث کاهش نرخ ارز در بازار شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، سيد شمس الدين حسيني وزير امور اقتصادي و دارايي در حاشيه همايش ثروت ملي، توسعه پايدار در جمع خبرنگاران گفت: برنامه دولت کنترل نوسانات نرخ ارز در بازار آزاد است، ضمن آنکه از زمان راه اندازي مرکز مبادلات ارزي تاکنون ما شاهد ايجاد ثبات در بازار ارزي کشور هستيم.

وي تصريح کرد: تداوم عملکرد مرکز مبادلات ارزي باعث ايجاد آرامش و ثبات در بازار ارز مي شود که به طور حتم در روزها و ماه هاي آينده ما شاهد تداوم اين ثبات در بازار آزاد خواهيم بود.

وي در خصوص بحث با تاخير پرداخت شدن يارانه نقدي طي 8 ماه اخير گفت: دولت هيچ برنامه اي براي قطع يارانه نقدي ندارد.

وي تصريح کرد: مسئولان پيگير پرداخت به موقع يارانه نقدي به مردم هستند.

وزير امور اقتصادي و دارايي ادامه داد: بحث پرداخت يارانه هاي نقدي مهمترين اولويت دولت است و در اين رابطه دولت دنبال پرداخت به موقع يارانه نقدي به مردم است.

**صندوق توسعه ملي

حسيني در ادامه گفتگو با خبرنگاران در خصوص عملکرد صندوق توسعه ملي گفت: با ايجاد اين صندوق ما توانسته ايم مازاد حاصل از درآمد نفتي را به منظور استفاده بهينه تزريق اين منابع به طرح هاي زيربنايي کشور، صندوق توسعه ملي را راه اندازي کرديم که از زمان راه اندازي اين صندوق تاکنون توانستيم از طريق منابع مالي تزريق شده به اين صندوق نيازهاي مالي پروژه هاي عمراني مانند صنايع نفت و گاز و ساير بخش هاي مهم را تأمين کنيم.

**منابع صندوق توسعه ملي، منابع حسابداري نيست

وي با بيان اينکه در حال حاضر موجودي صندوق توسعه ملي بين 40 تا 42 ميليارد دلار است تصريح کرد: 20 ميليارد دلار آن در اين رابطه در حال حاضر مسدود شده و با مابقي آن به صورت تسهيلات در اختيار بخش هاي مورد نياز در قالب امضاي قرارداد قرار گرفته است.

وزير اقتصاد افزود: منابع صندوق توسعه ملي کاملا واقعي است و اين منابع در صندوق موجود است ضمن آنکه حساب صندوق توسعه ملي نزد بانک مرکزي است.

سخنگوي اقتصادي دولت عنوان کرد: راه اندازي صندوق توسعه ملي باعث کاهش فشارهاي اقتصادي بر روي بحث توليد شده زيرا ما توانسته ايم به موقع از اين منابع در راستاي تزريق آن به بخش هاي توليدي اقدام کنيم.

وي در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، در خصوص زودتر از موعد اجرا شدن اصلاح طرح تحول نظام بانکي گفت: طرح تحول اقتصادي شامل چند مرحله يکي طرح اصلاح نظام گمرکي، ديگري طرح اصلاح نظام مالياتي است که اصلاح نظام بانکي نيز يکي از 7 موارد در نظر گرفته شده در طرح تحول اقتصادي است که اين طرح قبل از تصويب و بررسي نهايي در مجلس بخش هايي از آن در قالب اصلاح نظام بانکي از سوي نظام بانکي کشور به مرحله اجرا گذاشته است که اين موضوع به معني آمادگي نظام بانکي براي اصلاحات بنيادي در بخش نظام بانکي است.

حسيني با بيان اينکه در بخش ماليات هم قبل از اينکه يک فوريت اصلاح قانون ماليات هاي مستقيم به تصويب نمايندگان مجلس برسد طرح هاي مالياتي مانند طرح جامع نظام مالياتي و ساير اصلاحات لازم در اين بخش به مرحله اجرا گذاشته شد اظهار داشت: در حوزه نظام بانکي هم اجراي طرح هاي اصلاحي فعاليت بانکها به معني ناديده گرفتن طرح تحول نظام بانکي نيست بلکه اين موضوع به معني پولدار شدن نظام بانکي و آماده کردن مقدمات اجراي کامل طرح تحول نظام بانکي است.

وي در پايان باز هم در خصوص بازار ارز گفت: برنامه دولت ايجاد ثبات بيشتر در بازار ارز آن هم از طريق فعاليت مرکز مبادلات ارزي است./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار