افتضاح پهپادی آمریکا لو رفت

حادثه ماه آوريل جديدترين مورد سقوط هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا در فرودگاه هاي غيرنظامي خارج از كشور بود. اين حوادث باعث بروز نگراني درمورد خطرات به پرواز درآوردن پهپادها خارج از مناطق جنگي شده است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، مطالعه هزاران صفحه از تحقيقات غير طبقه بندي شده نيروي هوايي آمريكا كه در اختيار رسانه ها قرار گرفته نشان مي دهد به پرواز درآوردن پهپادهای نظامی از فرودگاه هاي غير نظامي با مشكلاتي روبه رو بوده است.

برخي از مشكلاتي كه زياد تكرار شده اند عبارتند از خطاي خلبان، نقص فني، اشكالات نرم افزاري در «مغز» هواپيما و هماهنگي ضعيف مسئولين كنترل ترافيك هوايي فرودگاه هاي غير نظامي.

به عنوان مثال در چهارم ماه آوريل امسال يك هواپيماي بدون سرنشين نيروي هوايي آمريكا كه عازم ماموريت جاسوسي محرمانه خود بر روي اقيانوس هند بود از همان ابتدا با مشكل مواجه شد و يك پيمانكار نظامي بي تجربه پهپاد MQ-9 ريپر را بدون كسب اجازه از برج مراقبت به پرواز در آورده بود يك دقيقه بعد به دنبال يك اشتباه باعث از كار افتادن موتور اين هواپيما شد.

وي درحاليكه تلاش مي كرد هواپيما را بر روي زمين بنشاند فراموش كرد چرخ هاي آن را باز كند و درنتيجه پهپاد 8/9 ميليون دلاري با زمين اصابت و پس از آن در آب سقوط كرد. نکته عجیب این است که اين حادثه در يك فرودگاه غيرنظامي اتفاق افتاده كه سالانه نيم ميليون مسافر از آن استفاده مي كنند. در اين ماجرا به كسي آسيب نرسيد اما اين دومين حادثه سقوط پهپاد ريپر در مدت پنج ماه بود که هر دو حادثه تقريبا با هم مشابه بودند.

حادثه ماه آوريل جديدترين مورد سقوط هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا در فرودگاه هاي غيرنظامي خارج از كشور بود. اين حوادث باعث بروز نگراني درمورد خطرات به پرواز درآوردن پهپادها خارج از مناطق جنگي شده است.

در 14 ژانويه سال 2011 يك پهپاد كه در مسير بازگشت به يك فرودگاه بين المللي در نزديكي پايگاه نظامي آمريكا در جيبوتي بود، در شاخ آفريقا سقوط كرد. اين نخستين مورد سقوط پهپاد پريديتور  يا ريپر در نزديكي يك فرودگاه غير نظامي بود. پهپادهاي پريديتور و ريپر به سلاح اصلي دولت باراك اوباما در پاکستان تبديل شده اند که بارها باعث کشتار مردم بی گناه شده اند.

از آن زمان به بعد دست كم شش پهپاد پريديتور و ريپر ديگر در نزديكي فرودگاه هاي غير نظامي خارج از آمريكا سقوط كرده اند که به همین خاطر کارشناسان می گویند سقوط اين هواپيماها در فرودگاه هاي غير نظامي به يك مسئله عادي تبديل شده است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار