35 عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آخرین نشست فصلی سال 2012 را در مقر آژانس در وین برگزار کردند.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، 35 عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آخرین نشست فصلی سال 2012 را در مقر آژانس در وین برگزار کردند.

بنا بر اعلام دبیرخانه آژانس اعضای شورا در این نشست درباره برخی موضوعات مذاکره کردند که از جمله آنها می‌توان به این موارد اشاره کرد: گزارش کمیته همکاری و کمک فنی، پیشرفت در اجرای طرح اقدام آژانس در زمینه ایمنی هسته‌ای، اعمال پادمان‌ها در جمهوری خلق کره، اجرای توافقنامه پادمان‌های ان.پی.تی و مفاد قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت سازمان ملل در جمهوری اسلامی ایران و اجرای توافق پادمان‌های ان.پی.تی در جمهوری عربی سوریه.
 
یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه در نطق آغازینش در برابر شورای حکام گفت که دور بعدی گفت‌وگوهای ایران و آژانس در 23 آذرماه (13دسامبر) در تهران برگزار می‌شود.
 
وی با تاکید بر نبود انحراف در برنامه هسته‌ای ایران ادامه داد: ما همچنان در پی توافق با ایران در مورد رویکرد ساختاری جهت حل و فصل موضوعات باقی مانده هستیم.
 
آمانو با اشاره به این‌که «آژانس قویا مصمم به گفت‌وگو با ایران است» گفت: فرصتی برای حل و فصل دیپلماتیک موضوع هسته‌یی ایران وجود دارد، از این رو زمان آن فرا رسیده است که همه ما از این فرصت موجود برای حل و فصل دیپلماتیک موضوع هسته‌یی ایران استفاده کنیم.
 
علی‌اصغر سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز عصر جمعه در بیانیه‌ای که در شورا قرائت کرد در این باره که چرا پرونده ایران هنوز باز است؟ گفت: زیرا برخی کشورهای غربی به ویژه آمریکا به بهانه موضوع هسته‌ای ایران و ادعاهای ابعاد نظامی احتمالی برنامه ایران، می‌خواهند وظایف و اختیارات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از نظام پادمان فنی مبتنی بر مواد هسته‌ای به نظام پادمان مبتنی بر اطلاعات سرویس‌های اطلاعاتی تغییر دهند تا بدین ترتیب بتوانند به قلمرو امنیت ملی کشورهای عضو، به ویژه کشورهای در حال توسعه، بدون هیچ محدودیتی وارد شوند. باید توجه داشت که کشورهای اصلی که در پی این دستور کار پنهانی هستند، خود از چنین مداخلات امنیتی تاثیر نمی‌پذیرند زیرا آنها تحت پوشش پادمان جامع آژانس قرار ندارند.
 
وی همچنین در این باره که آیا حمله نظامی می‌تواند غنی‌سازی اورانیوم را متوقف سازد؟ گفت: خیر. ایران در فن‌آوری غنی‌سازی که همه اجزاء ماشین‌های سانتریفیوژ را تولید می‌کند مستقل است. بنابراین به راحتی می‌تواند تاسیسات خسارت دیده را جایگزین کند.
 
نماینده ایران در آژانس در این خصوص که حمله نظامی علیه تاسیسات هسته‌یی ایران چه عواقب قابل پیش‌بینی دارد؟ اظهار کرد: غیر از واکنش قوی علیه متجاوز در مورد فعالیت‌های هسته‌یی باید بگوییم که توقع معمول این است که دولت با فشار شدیدی برای نصب سانتریفیوژها در مناطق امن‌تر مواجه خواهد شد. از سوی دیگر امکان دارد مجلس، دولت را مجبور کند که بازرسی‌های آژانس را متوقف سازد و یا حتی در یک سناریوی بدتر از معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌یی (NPT) خارج شود.
 
وی در عین حال در این باره که آیا تحریم‌های غرب در توقف یا کاهش فعالیت‌های غنی‌سازی در ایران موثر بوده‌ است؟ پاسخ داد: خیر. گزارش‌های مدیرکل ثابت می‌کند که در فعالیت‌های غنی‌سازی از جمله تعداد نصب ماشین‌های سانتریفیوژ پیوسته پیشرفت وجود داشته ‌است. بنابراین تحریم‌های غرب هیچ تاثیری بر فعالیت‌های غنی‌سازی نداشته ‌است. اما تحریم‌های غرب بیماران ایرانی را که اکثرا با سرطان دست به گریبان هستند هدف گرفته ‌است.
 
سلطانیه در این خصوص که چرا مذاکرات میان آژانس و ایران برای توافق در مورد رویکرد ساختاری تاکنون به نتیجه نرسیده ‌است؟ دلایلی را مطرح کرد از جمله «خودداری مدیرکل از اشاره به ساز و کار قبلی در مورد حل و فصل مسایل باقی‌مانده از جمله مطالعات ادعایی، سند INFCIRC/711 که از سوی مدیرکل قبلی با ایران مذاکره و توافق شده و به تصویب شورای حکام نیز رسیده بود. »
 
وی افزود: مدیر کل با قرار دادن متن مورد موافقت تیم‌های مذاکراتی در مورد موضوع مهم تحویل اسناد ادعایی به ایران در براکت، مانع توافق شده‌ است تا بدین ترتیب برای آینده کارت چانه زنی داشته باشد.
 
بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، ایهود آزولای، نماینده رژیم صهیونیستی در آژانس که دولت متبوعش به عنوان تنها دارنده تسلیحات هسته‌یی در منطقه مانعی بزرگ در راه خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته‌یی است و امنیت منطقه را تهدید می‌کند، در اظهاراتی بی‌اساس درباره سخنان سلطانیه مبنی بر اینکه در صورت حمله نظامی به تاسیسات هسته‌یی ایران «امکان دارد مجلس، دولت را مجبور کند که بازرسی‌های آژانس را متوقف سازد و یا حتی در یک سناریوی بدتر از معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌یی (NPT) خارج شود» گفت: من بر این باورم که آنها به هر حال در آینده‌ای نزدیک این کار را خواهند کرد، بنا بر این من متعجب نیستم.
 
رابرت وود، نماینده آمریکا در آ‌ژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران خواست تا ماه مارس همکاری اساسی با آ‌ژانس را آغاز کند و افزود که در غیر این صورت امکان دارد که مساله به شورای امنیت ارجاع داده شود.
 
نماینده آمریکا روز پنجشنبه از یوکیا آ‌مانو خواست در گزارش فصلی بعدی خود درباره ایران که احتمالا اواخر فوریه منتشر می‌شود بگوید که آیا تهران هر گونه گام اساسی برای پرداختن به نگرانی‌های آ‌ژانس برداشته است یا خیر.
 
وود در بیانیه خود که در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرائت کرد افزود: اگر تا ماه مارس ایران همکاری اساسی با آ‌ژانس را آغاز نکند آمریکا به همراه دیگر اعضای شورا تلاش خواهد کرد تا اقدام مقتضی شورا را دنبال کند و از شورا درخواست خواهد کرد گزارش این نقص پیشرفت را به شورای امنیت سازمان ملل بررسی کند.
 
وی مدعی شد که ایران تعهداتش را نادیده می‌گیرد و افزود: ایران باید همین حالا اقدام کند.
 
وود پس از این اظهارات به خبرنگاران گفت که امیدوار است گفت‌وگوهای ماه دسامبر میان آژانس و ایران مثمر ثمر باشد و افزود: من درباره صداقت ایران تردید دارم.
 
27 کشور عضو اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای که در شورا قرائت شد، اعلام کردند: ایران باید اکنون به شکلی اساسی اقدام کند تا به نگرانی‌هایی جدی و مستمر بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای خود بپردازد.
 
بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، در همین حال علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس از "سروصدای سیاسی" و " فشار" آمریکا و اتحادیه اروپا انتقاد کرد.
 
براساس این گزارش، سلطانیه گفت که غرب باید این واقعیت را بپذیرد که تهران هرگز غنی‌سازی اورانیوم را تعلیق نخواهد کرد.
 
سلطانیه همچنین به عنوان رییس جنبش غیر متعهدها شاخه وین، در نشست شورای حکام بیانیه کشورهای عضو این جنبش را قرائت کرد.
 
بر اساس این بیانیه «جنبش عدم تعهد بر حق اولیه و غیر قابل انکار همه کشورها برای توسعه، تحقیق، تولید و استفاده از انرژی اتمی برای مقاصد صلح آمیز، بدون هرگونه تبعیض و منطبق با تعهدات قانونی مترتب، تاکید می‌کند. بنابراین هیچ موردی نباید به گونه‌ای تفسیر شود که منجر به ایجاد ممنوعیت یا محدودیت حقوق کشورها در توسعه انرژی اتمی برای مقاصد صلح آمیز شود. انتخاب‌ها و تصمیم‌های کشورها، شامل موارد (مربوط به) جمهوری اسلامی ایران، در زمینه استفاده‌های صلح‌آمیز از فن‌آوری هسته‌یی و سیاست‌های چرخه سوخت باید محترم شمرده شوند».
 
در این بیانیه آمده است: جنبش عدم تعهد تاسیس منطقه عاری از سلاح هسته‌یی (NWFZ) در منطقه خاورمیانه را به عنوان گامی مثبت در راه نائل شدن به هدف خلع سلاح هسته‌یی جهانی مورد توجه قرار داده و مراتب حمایت خود را از تاسیس چنین منطقه‌یی مطابق با قطعنامه‌های مربوطه مجمع عمومی و شورای امنیت تکرار می‌کند.
 
بر اساس این بیانیه «جنبش عدم تعهد مصونیت فعالیت‌های هسته‌یی صلح آمیز را مورد تایید مجدد قرار داده و تاکید می‌کند هرگونه حمله یا تهدید به حمله علیه تاسیسات هسته‌یی صلح آمیز اعم از در حال فعالیت یا در حال ساخت که بشریت و محیط زیست را در معرض خطر جدی قرار داده و نقض عمده حقوق بین الملل، اصول و اهداف منشور ملل متحد و آئین‌نامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی محسوب می‌شود، محکوم است. »
 
در ادامه این بیانیه آمده است: جنبش عدم تعهد نیاز به تدوین سند مذاکراتی چند جانبه جامع برای اعلام ممنوعیت حملات یا تهدید به حملات بر تاسیسات هسته‌یی مختص استفاده‌های صلح‌آمیز از انرژی هسته‌یی را تصدیق می‌کند.
 
بر اساس این بیانیه «جنبش عدم تعهد قویا معتقد است همه پادمان‌ها و موضوعات راستی‌آزمایی از جمله موارد مربوط به ایران باید در چارچوب آژانس بین المللی انرژی اتمی و بر اساس مبانی حقوقی و فنی حل و فصل شود. علاوه بر آن جنبش عدم تعهد تاکید دارد که آژانس باید به کار خود برای حل موضوع هسته‌یی ایران در چارچوب اختیاراتش ذیل اساسنامه آژانس ادامه دهد. »
 
همیچنین عدم تعهد در این بیانیه تاکید کرد: دیپلماسی و گفت‌وگو از طریق صلح آمیز و همچنین مذاکرات محتوایی بدون پیش شرط بین طرف‌های ذی‌ربط باید به عنوان تنها روش‌هایی که از طریق آنها یک راه حل فراگیر و پایدار برای موضوع هسته‌یی ایران قابل دستیابی است، باقی بماند.
 
در این بیانیه آمده است: جنبش عدم تعهد ملاحظه می‌کند مدیرکل بار دیگر بیان داشته که آژانس قادر بوده است به راستی‌آزمایی عدم انحراف مواد هسته‌یی اظهار شده در ایران در تاسیسات هسته‌یی و مکان‌های خارج از این تاسیسات که مواد هسته‌یی به طور عرفی استفاده می‌شود (LOFs) همانگونه که توسط ایران ذیل موافقتنامه پادمانهایش اعلام شده، ادامه دهد.
 
جنبش عدم تعهد همچنین «از تمایزی که مدیرکل بین تعهدات ایران ذیل موافقتنامه های پادمان و سایر درخواست‌ها توسط شورای امنیت سازمان ملل قائل شده است استقبال می کند. در این رابطه جنبش عدم تعهد ملاحظه می‌نماید که مدیرکل در گزارش خود اظهار داشته که ایران شماری از تعهداتش برخاسته از مقررات مربوطه قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را اجرا نمی‌کند. »
 
این جنبش در بیانیه خود افزود: ایران هنوز اسناد مربوط به مطالعات ادعایی را دریافت نداشته است. در این چارچوب جنبش عدم تعهد از درخواست‌های پیشین مدیرکل خطاب به آن دسته از اعضایی که اطلاعاتی را در ارتباط با « مطالعات ادعایی» به دبیرخانه ارائه کرده‌اند، برای موافقت با اینکه آژانس همه اسناد مربوطه را به ایران ارائه کند، کاملا حمایت می کند.
 
جنبش عدم تعهد همچننین «از تصمیم ایران برای ادامه همکاری با آژانس استقبال می کند و منتظر است که اجرای پادمان در ایران به صورت معمول به انجام برسد. در این چهار چوب، جنبش عدم تعهد، آژانس و ایران را تشویق می کند به منظور روشنگری در خصوص موضوعات شناسایی شده در گزارش و با نظر حل و فصل سریع این موضوعات مطابق برنامه عمل « تفاهم نامه جمهوری اسلامی ایران و آژانس در خصوص مدالیته حل و فصل موضوعات باقی مانده» (INFCIRC/71l)، به فوریت به گفت‌وگوی محتوایی خود ادامه دهند. »
 
جنبش عدم تعهد همچنین «با تاکید بر موضع اصولی خود مبنی بر اینکه دیپلماسی و گفت‌وگو تنها راه برای حل بلندمدت موضوع هسته‌یی ایران است، تصریح می‌کند بدین منظور همه کشورهای عضو را برای مشارکت مثبت در این زمینه تشویق می‌کند.»
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار