آسیاب خرابه یکى از زیبا ترین مناظر دیدنى آذربایجان شرقى است که در حدود ۲۷ کیلومترى هادى شهر قرار دارد و در نوار مرزى ایران و جمهورى آذربایجان در ۵ کیلومترى روستاى منجن آباد در حاشیه رود ارس واقع شده است .

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، سابقا در این محل یک باب آسیاب آبى وجود داشت که با استفاده از این آبشار کار مى کرد . اما در حال حاضر خرابه اى بیش از این آسیاب باقى نمانده است . به همین دلیل به نام آسیاب خرابه معروف شده است .

آب این چشمه زیبا و زلال از کوه کیامکی ( کمچی داغ ) ، یکی از کوه های بلند منطقه ارسباران سرچشمه می گیرد و در مظهر چشمه ، درختان انجیر ، بید و نسترن وحشی روییده اند و آب پس از تبدیل شدن به آبشاری بسیار زیبا شامل صدها آبشار کوچک و بزرگ که شاید در ایران کم نظیر باشد با صدای یکنواخت ریزش آب به همراه آب فراوانی که از بالای پرتگاه و از نوک علف ها بصورت قطراتی به پائین فرو می ریزد و تمثیل بارش باران را در ذهن هر انسان مجسم می سازد که چشم انداز بدیع و هوای خنک و جاذبه های دلپذیر در اطراف آبشار موجب جذب هزاران نفر از مشتاقان آرامش و سکوت از اقصی نقاط آذربایجان و ایران برای ترمیم روحیات خویش بصورت اردوهای سیاحتی و تفریحی می شود

آب پس از آبشار به صورت یک رشته جویبار به هم پیوسته به سمت شمال درّه جریان می یابد . تمام سطوح دیواره آبشار پوشیده از خزه و گیاهان آبزی است و مناظر دل انگیزی را پدید آورده است .

این تفرجگاه دلگشا ازلحاظ چشم انداز و زیبائی از نقاط منحصر به فرد محسوب شده و معادلی برای خود ندارد ، تمام سنگ های بالای آسیاب خرابه آهکی بوده و بوسیله رسوب گذاری آب شکل گرفته و دارای فرم های بخصوصی با غاری در زیر آبشار ، در بخش غربی دره و مقابل آبشار ، رسوبات زمینی بصورت طاق مانند بوده و لایه های زمین حالت طاقدیس و ناودیس دارد و از لحاظ زمین شناسی بهترین مکان محسوب می شود . چنانچه قبلا ذکر گردید سنگ های شرق آسیاب خرابه دارای بافت آهکی می باشد که از رسوب گذاری آن شکل گرفته و به نوعی تراورتن تبدیل شده است . در بعضی جاها روی این سنگ ها گیاهانی یافت می شود که پس از جوش خوردن سنگ ، به فسیل تبدیل گردیده است .

برای رسیدن به این مکان بسیار دل انگیز باید از جاده مرند - جلفا به هادی شهر وارد شد و با عبور از یک جاده آسفالت در نوار مرزی ایران و جمهوری آذربایجان و گذشتن از یک جاده فرعی ، به دره ای باصفا رسید که محل آسیاب خرابه است . از تبریز تا آسیاب خرابه حدود 150 کیلومتر راه آسفالت می باشد.

در حال حاضر برنامه هایى به منظور بازسازى این آسیاب توسط میراث فرهنگى و با همکارى سازمان جهانگردى در دست تهیه است که امید مى رود در آینده با اجراى این طرح بر زیبائى این محل افزوده گردد . این فضاى دلگشا که در گوشه اى از دشت بى آب و علف پدید آمده در صورت توجه مسئولان می تواند به یک گردشگاه بزرگ و پر جاذبه بویژه، در فصل تابستان تبدیل شود ./س

برچسب ها: آسیاب ، خرابه ، کجاست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.