رئيس هيئت مديره انجمن صنفي قند و شکر ايران گفت: براي ارتقاي بهره وري واحدهاي توليدي بايد مطالعه جغرافياي توليد و مصرف و محاسبه ظرفيت اقتصادي به صورت همزمان صورت گيرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، اشرف امروز در سمينار افتتاحيه طرح مدل سازي و ارتقاي بهره وري اظهار داشت: هم اکنون 36 کارخانه قند و شکر در کشور فعال هستند که شامل 9 واحد توليد شکر و 27، 28 واحد چغندري مي شود.

وي ادامه داد: در حال حاضر ظرفيت جذب 102 هزار تن نيشکر و 72 هزار تن چغندر در روز در کشور موجود است و امکان توليد 2.5 ميليون تن شکر را داريم.

اشرف با تاکيد بر اينکه براي سياست گذاري نصب هر کارخانه توليدي بايد به جغرافياي توليد و ظرفيت هاي اقتصادي واحد توليدي توجه کرد افزود: هم اکنون ظرفيت هاي اقتصادي در حوزه توليد شکر به 2500 تن با 100 روز کاري افزايش يافته و اگر واحد توليدي کمتر از اين ظرفيت داشته باشد با اندک تغييري در سياست هاي اقتصادي کشور به مشکل برمي خورد.

رئيس هيئت مديره انجمن صنفي قند و شکر با تاکيد بر لزوم طراحي مدل توليد شکر در کشور گفت: طراحي يک مدل کامل به ارتقاي بهره وري در واحدها کمک مي کند.

وي افزود: در اين مدل بايد در کنار مطالعه جغرافياي توليد و مصرف ، محاسبه ظرفيت اقتصادي واحدهاي توليدي نيز انجام گيرد.

وي ادامه داد: امروز در کشور در مناطقي که مواد اوليه به حد کافي موجود است کارخانه ها با ظرفيت توليد بيش از 2500 تن نيز فعاليت دارند اما در جايي که از نظر جغرافيايي مناسب نيست واحدها با  مشکل مواجه هستند.

وي همچنين در خصوص توجه و حمايت مسئولان از حوزه توليد شکر اظهار داشت: در سال 80 در برنامه سوم اقتصادي مکانيزم خاصي براي توليد شکر تعيين شد که به موجب آن ظرفيت توليد شکر تا چند سال رشد 100 هزارتني داشت.

وي ادامه داد: متأسفانه در برنامه چهارم و پنجم اين ماده قانوني حذف شد و با تلاش مسئولان در سال 88 آئين نامه سياست گذاري توليد شکر به تصويب و تائيد هيئت وزيران رسيد.

رئيس هيئت مديره انجمن صنفي قند و شکر ايران با انتقاد از قيمت گذاري دستوري شکر در کشور گفت: وقتي تمام قطعات، ماشين آلات و مواد اوليه در اين بخش با ارز آزاد تأمين مي شود نبايد انتظار داشت که قيمت محصول نهايي ثابت بماند./عب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار