معاون توسعه توليد و نوسازي صنايع ايدرو گفت: با نوسازي و بازسازي ماشين آلات و ارتقاي بهره وري در شركت‌ها مي توان توليد آنها را به ظرفيت اسمي نزديك كرد.

 به گزارش خبرنگار اقتصادي  باشگاه خبرنگاران ،محمدعلي وفايي امروز در سمينار افتتاحيه طرح مدلسازي و ارتقاي بهره وري با بيان اينكه ظرفيت اسمي كارخانه‌هاي قند وشكر كشور 2.6 ميليون تن است افزود: اما ميزان توليد اين كارخانه‌ها از 1.3 ميليون تن در سال فراتر نمي رود.

وي با اشاره به اينكه نوسازي و بازسازي ماشين آلات و ارتقاي بهره وري در اين شركت‌ها مي تواند توليد آنها را به ظرفيت اسمي نزديك كند ادامه داد: با نوسازي 35 كارخانه قندوشكر چغندري و 9 كارخانه نيشكري، امكان تامين مصرف كشور كه سالانه حدود 2.2 ميليون تن است وجود دارد و از واردات بي نياز خواهيم شد.

وفايي با تاكيد بر اين كه نوسازي صنايع كشور يكي از تكاليف و ماموريت‌هاي مهم ايدرو است، اظهار داشت: مطالعات گسترده‌اي براي نوسازي و ارتقاي بهره‌وري صنايع مختلف در سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران انجام گرفته كه از جمله آن مي‌توان به تدوين طرح جامع نوسازي صنايع قطعه‌سازي كشور، طرح نوسازي صنعت لاستيك، صنعت نساجي و صنعت چوب و كاغذ اشاره كرد.

وي تصريح كرد: طرح تعويض الكتروموتورهاي فرسوده صنايع كشور كه موجب كاهش مصرف انرژي صنايع به ميزان هزار مگاوات خواهد شد از جمله مهمترين طرح هايي است كه ايدرو تدوين كرده و به دنيال تامين منابع مالي مورد نياز آن هستيم.

معاون توسعه توليد و نوسازي صنايع ايدرو با بيان اين كه تاكنون اقدامات گسترده‌اي براي بازسازي و نوسازي صنايع مختلف كشور در ايدرو به انجام رسيده خاطرنشان كرد: نوسازي و بازسازي كشت و صنعت نيشكر هفت تپه، شركت نساجي بافت بلوچ و نساجي قائم‌شهر از مهمترين اقدامات ايدرو در سالهاي اخير بوده و براي سال آينده نيز برنامه گسترده اي تدوين شده كه در صورت تامين و تصويب منابع مالي آن در دولت و مجلس، به انجام خواهد رسيد.

وفايي همچنين از گنجانده شدن پيشنهاد ايدرو در پيش نويس لايحه حمايت از توليد خبر داد و اظهار داشت: طبق اين بند مقرر شده وزارت صنعت، معدن و تجارت طرح اصلاح، نوسازي و بازسازي واحدهاي صنعتي موجود را با رويكرد جايگزيني ماشين آلات قديمي و بهره گيري از اتوماسيون صنعتي تدوين كند به گونه‌اي كه ميزان بهره‌وري كل عوامل توليد تا 10 درصد افزايش يابد و واحدهاي توليدي اعم از دولتي يا خصوصي نيز در اين طرح به ازاي هر 20درصد افزايش توليد، مشمول 5 درصد تخفيف ماليات بر درآمد خواهند شد.

به گفته وي در صورت تصويب اين طرح در مجلس و تامين منابع مالي مورد نياز آن، يكي از جامع ترين برنامه هاي نوسازي و بازسازي صنايع كشور با تمركز بر توليد صادرات محور، كليد خواهد خورد./عب
برچسب ها: صنایع ، شکر ، بهره وری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار