مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان از برگزاری کنگره ملی میرزا کوچک جنگلی در روز 11 آذر ماه جاری در استان گیلان خبرداد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از مرکز روابط عمومی ، اطلاع رسانی و اموربین الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اداره کل ارشاد استان گیلان، "حمید نیکرو " با اعلام این خبر افزود: میرزا کوچک جنگلی در مبارزات ضد استبدادی در زمان مشروطیت تلاش کرد تا روحانیون و طلاب را ترغیب به تشکیل انجمن طلاب کند.

وی با اشاره به اینکه میرزا کوچک بعد از جنگ جهانی اول با دیدن تجاوزات بیگانگان انگلیس و روس، به فکر قیام افتاد، تصریح کرد: قیام میرزا، هفت سال طول کشید و در نواحی رشت، جنگل های گیلان و کوهپایه ‌ها، علیه قوای اشغالگر ادامه داشت.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان با بیان اینکه میرزا کوچک پس از تشکیل نهضت جنگل در 11 آذر سال 1300 هجری شمسی، در کوه های ماسوله به شهادت رسید، تصریح کرد: اخراج و مقابله با بیگانگان، برقراری امنیت و رفع بی عدالتی و مبارزه با استبداد و خودکامگی از اهداف نهضت جنگل میرزا کوچک است.

نیکرو، با اشاره به اینکه یکی از وظایف نظام در قالب برخی از دستگاه های فرهنگی، برگزاری کنگره و یادواره برای بزرگداشت شخصیت‌های مبارز و علمی کشور است، بیان کرد: کنگره ملی میرزا کوچک جنگلی از جمله برنامه های انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور است.

وی با اشاره به اینکه ستاد برگزاری کنگره شامل کمیته های علمی، فرهنگی، هنری و کمیته اطلاع رسانی است، تصریح کرد: هر یک از این کمیته ها، وظیفه و برنامه های خاصی را دنبال می کنند.

مسوول کمیته فرهنگی هنری کنگره ملی میرزا کوچک جنگلی، در ادامه گفت: در حاشیه برگزاری این کنگره، برنامه های فرهنگی، هنری و علمی نیز اجرا خواهد شد.

* حضور یکهزار اندیشمند و میهمان در کنگره ملی میرزا کوچک جنگلی

نیکرو در ادامه همچنین از حضور مقامات کشوری به ویژه رئیس جمهور، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر مقامات کشوری و لشگری در کنگره میرزا کوچک خبر داد و تاکید کرد: در این کنگره یک هزار فرهیخته، ادیب، اندیشمند، نخبه و مسئولان کشوری و لشگری دعوت شده اند.

وی با اشاره به اینکه نشر آثار، اسناد و کتب مربوطه به نهضت جنگل و میرزا کوچک جنگلی از جمله برنامه های ویژه این کنگره است، خاطرنشان کرد: ارائه مقالات برگزیده و تجلیل از آثار مرتبط با نهضت جنگل از دیگر برنامه های این کنگره است.

*میرزا یک نظام مینیاتوری از نظام اسلامی در رشت به وجود آورد

وی به دیدار ستاد کنگره میرزا کوچک جنگلی با رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: رهبری فرزانه  انقلاب در این دیدار فرمودند : "میرزا یک نظام مینیاتوری از نظام اسلامی در رشت به وجود آورد".

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، با بیان اینکه 100 عنوان کتاب از آغاز قیام میرزا کوچک خان تاکنون در خصوص نهضت جنگل در حوزه داخلی و بین المللی منتشر شده است، یاد آور شد: همچنین بیش از 2 هزار مقاله نیز تا قبل از فراخوان کنگره ملی میرزا کوچک جنگلی درباره این شخصیت مبارز گیلانی وجود داشته است.

* رونمایی از تمبر یادبود میرزا کوچک جنگلی با حضور وزیرارشاد در حاشیه برگزاری کنگره

نیکرو با بیان اینکه در حاشیه برگزاری این کنگره، نمایشگاهی از آثار، تصاویر، اسناد، کتب و آثار گرافیکی مرتبط با میرزا کوچک جنگلی در مجتمع فرهنگی زیباکنار برگزار می شود، تصریح کرد: رونمایی از تمبر یادبود میرزا کوچک و نرم افزار مربوط به میرزا از دیگر برنامه های روز کنگره است.

وی همچنین از ثبت ملی مشهد میرزا در کوه های ماسوله به عنوان یک اثر معنوی خبر داد و گفت: این یادمان با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در محل شهادت میرزا نصب می شود.

* برگزاری مسابقه ملی پیامکی میرزا کوچک جنگلی

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، ساخت و پخش کلیپ و فیلم میرزا کوچک جنگلی از صدا و سیمای مرکز گیلان را از دیگر برنامه های سالروز شهادت میرزا عنوان و اذعان کرد: برگزاری مسابقه پیامکی میرزا کوچک توسط اداره کل ارشاد گیلان از دیگر برنامه های کنگره ملی میرزا است./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار