رئیس اداره پیش‌بینی و تحقیقات هواشناسی استان اردبیل گفت: با توجه به کاهش بارندگی‌ها در ماه‌های اخیر در استان اردبیل، خشکسالی را در این استان شاهد خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل/ علی دولتی‌مهر امروز در جلسه کار گروه توسعه کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل افزود: در سال زراعی جاری میزان مورد انتظار بارش کم بود و آمارها از یکم مهر ماه امسال تا هفتم آذر ماه همین سال کاهش 84 میلی‌متری بارندگی را نشان می‌‌دهد.

وی گفت: متوسط بارش‌ها در این مدت 49 میلی‌متر گزارش شده که نسبت به پارسال 84 میلی‌متر کمبود داریم.

دولتی مهر 31 درصد کاهش نسبت به نرمال‌ها را نیز یادآور شد و افزود: مهر و آبان وضعیت حاد‌تری را شاهد بودیم که نسبت به پارسال 81 درصد و نسبت به نرمال بارش 61 درصد کاهش را شاهد بودیم.

وی گفت: 15 استان کشور میانگین بالای 140 درصد بارندگی را دارند که هشت استان بالای 110 و 140 درصد بارندگی و چهار استان آذربایجان شرقی، همدان، مازندران و خراسان 110 درصد افزایش بارندگی را داشتند در حالی که اردبیل با شرایط جوی ویژه‌ای که دارد با 30 تا 60 درصد کاهش بارندگی مواجه است.

وی افزود: پیش‌بینی که تا حد نرمال داشته‌ایم این است که اوایل سال زراعی با خشکسالی مواجه خواهیم بود.

رئیس اداره پیش‌بینی و تحقیقات هواشناسی استان اردبیل همچنین گفت: دهه اول آذر ماه نسبت به دو ماه قبل بارندگی ضعیفی را شاهد بودیم به طوری که مهر ماه متوسط هشت میل‌ متر بارندگی را داشتیم در صورتی که در هفت روز اول آذر ماه 13 میلی‌متر بارندگی گزارش شده است.

وی افزود: برای آذر، دی و بهمن که دما پیش‌بینی شده است مناطق شمالی نرمال و مناطق جنوبی سرد‌تر خواهد بود.

دولتی‌مهر در ادامه گفت: به دلیل کمبود بارندگی‌ها کشت‌های ما با تاخیر مواجه می‌شوند که در این میان لازم است بیمه‌گذران کشاورزی نسبت به تمدید آن اقدام کنند/ع.

برچسب ها: اردبیل ، پیش ، بینی ، خشکسالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.