مرحله اول گشت تحقیقاتی اقیانوس شناسی پس از 16 روز در دریای خلیج فارس به پایان مي رسد.

وحید چگینی رئیس موسسه ملی اقیانوس شناسی در گفتگو با خبرنگار صنفي آموزشي باشگاه خبرنگاران گفت: اولین مرحله از گشت تحقیقاتی اقیانوس شناسی خلیج فارس ، تنگه هرمز و دریای عمان با حضور 12 محقق در آب های خلیج فارس حد فاصل بندر عباس و بوشهر توسط کشتی نایبند از 26 آبان آغاز شده و در روز شنبه 11 آذر در شهرستان بوشهر با پهلو گرفتن کشتی پایان می یابد .

وی افزود: 11 نفر از اعضای هیات علمی و متخصصان موسسه ملی اقیانوس شناسی در چهار رشته مختلف دریایی شامل: فیزیک دریا، شیمی دریا، زمین شناسی دریا و زیست شناسی دریا، اندازه گیری پارامترهای مختلف اقیانوس شناسی و تحقیقات میدانی خود را انجام و نمونه ها و داده های بدست آمده را برای ارزیابی و تحلیل به آزمایشگاه های ایستگاه اقیانوس شناسی بوشهر منتقل کرد.

چگینی تصریح کرد: طی اين گشت تحقیقاتی که به طول یک سال انجام خواهد شد، مطالعات اقیانوس شناسی در 6 شاخه مختلف انجام می شود و در برخی نقاط راهبردی دستگاه های ثابتی نصب و هر سه ماه یکبار اطلاعات اقیانوس شناسی از آن ها جمع آوری می شود .

وی خاطر نشان کرد: پارامترهای قابل اندازه گیری در این گشت شامل: اندازه گیری های ثابت از جمله ویژگیهای سرعت و جهت جریان، پارامترهای موج و ویژگی های فیزیکی ستون آب، اندازه گیری پارامترهای دما، شوری، کدری، Ph ، کلروفیل a ، اکسیژن محلول، نمونه برداری از رسوبات بستر، رسوبات زیر بستر، نمونه برداری اب در عمق های مختلف، نمونه برداری های زیستی شامل پلانکتون ها و کف زیان و در انتها اجرای مدل های عددی فرآیند فیزیکی دریا و بررسی تغییرات فصلی دما انجام می شود.

 انگیزه بالای جهان علمی در تمامی اعضای تیم تحقیقاتی وجود دارد

حمید رضایی مارناني مدیر این تیم تحقیقاتی در ادامه گفت: این گروه طبق زمان بندی تعیین شده اندازه گیری های میدانی را یکی پس از دیگری انجام داده و در این بخش بدون هیچ مشکلی کلیه اندازه گیری های میدانی و نمونه برداری ها مطابق برنامه ریزی با موفقیت به انجام رساند.

وی افزود: در این مرحله از گشت یک گروه سه نفره مستقر در ایستگاه پژوهشی بندر عباس موسسه ملی اقیانوس شناسی خدمات پشتیبانی را به عهده داشتند که کلیه متخصصان این تیم دارای توانایی بالای فیزیکی، مجرب به عملیات ها و اندازه گیری های میدانی و نمونه برداری در دریا هستند و همچنین از روحیه بالا، انگیزه فراوان در جهت جهاد علمی برخوردار هستند./ع2
برچسب ها: دریا ، تحقیق ، گشت ، پژوهش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار