مراسم انتخاب مرد فوتبال آسیا فردا در کوالالامپور مالزی برگزار می‌‌شود، علی کریمی هم که جزو نامزد بهترین بازیکن آسیا قرار گرفته برای حضور در این مراسم دیروز به مالزی رفت.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، در لیست نامزدهای دریافت عنوان مرد آسیا، علاوه بر علی کریمی کاپیتان پرسپولیس لی کئون هر از کره جنوبی و ژنگ ژی از چین قرار دارند و جادوگر باید با آن ها برای کسب این عنوان رقابت کند.

شایان ذکر است، کریمی پیش از این هم در سال 2004 با درخشش در جام ملت های آسیا عنوان مرد سال قاره را در اختیار گرفت امسال هم در آستانه در یافت مجدد این عنوان قرار گرفته است.

به بهانه حضور کریمی در مراسم انتخاب مرد فوتبال آسیا در کوالاالمپور مالزی که فردا برگزار می‌شود سری به قوانین کنفدراسیون آسیا برای انتخاب مرد آسیا زدیم که خالی  از لطف نیست.

از نکات قابل توجه قوانین عجیب و غریب AFC برای انتخاب مرد فوتبال آسیا این است که تا الآن پارک چی سون مهاجم سابق کره جنوبی نتوانسته عنوان مرد آسیا را به خود اختصاص دهد.

بازیکنان آسیایی شاغل در اروپا همچون کاکاوا و ناگاتوس ژاپنی که در منچستر یونایتد و اینتر میلان توپ می‌زنند و الجیسی عمانی دروازه بان فیکس و یگان و هوندا ژاپنی بازیکن زسکاسکو و حتی اشکان دژاگه بازیکن فولام انگلیس هم شایسته دریافت عنوان مرد سال قاره هستند اما قوانین AFC مانع از انتخاب آن ها می‌شود.

بر این اساس نگاهی به قوانین آسیا برای انتخاب بهترین بازیکن خواهیم داشت مسئولان AFC ابتدا سه شرط ویژه را برترین بازیکن آسیا گذاشته اند که شرط سوم بی نظیر و شاید به نوعی خنده دار است.

اول بازیکن مذکور باید آسیایی باشد دوم در آسیا بازی می‌کند یا نماینده آسیا در رقابت های جهانی باشد سوم این بازیکن باید بتواند در مراسم انتخاب برترین های آسیا حاضر باشد.

علاوه بر داشتن این سه شرط، امتیاز دهی AFC برای انتخاب مرد آسیا عبارت اند از تعداد بازی در لیگ های داخلی مسابقات بین المللی، گل های زده، دادن
باس گل و حضور در تیم ملی است. این موارد ملاکهایی که مسئولان برای آن امتیاز در نظر گرفته اند اما میزان این امتیازات را اعلام نکردند.

جالب اینجاست که عملکرد بازیکنانی که در اروپا توپ می زنند در این پروسه حساب نمی شود و شاید به همین دلیل است که آنها در رقابت با بازیکنان داخل قاره آسیا کم می آورند. حضور پارک جی سونگ در فینال لیگ قهرمانی اروپا برای مسئولان afc هیچ اهمیتی ندارد اما هنوز یک بازیکن آسیایی دیگر در فینال جام حذفی لیگ کشور خودش مهم است و برایش امتیاز دارد.

بخش دیگر از امتیازات مربوط به mvp با همان با ارزش ترین بازیکن زمین می شود. afc  برای هر مسابقه ای که در سطح بین الملی برگزار می شود یک کمیته تعیین می کند تا آنها با ارزش ترین بازیکن زمین را مشخص کنند.

هر بازیکنی که در پایان بازی عنوان mvp را در اختیار بگیرد امتیازی را هم به خود اختصاص می دهد که در انتخاب مرد سال بی تاثیر نیست.

امتیازات بازیهای ملی عبارتند از راهیابی به دور نهایی جام جهانی (60) امتیاز انتخابی جام جهانی مرحله چهارم (25)امتیاز انتخابی جام جهانی مرحله سوم (20) امتیاز راهیابی به دور نهایی جام ملتهای آسیا (40) امتیاز انتخابی جام ملتها (25) امتیاز بازیها المپیک (40) امتیاز است.
 
امتیازات بازیهای باشگاهی لیگ قهرمانان آسیا وای اف سی کاپ به ترتیب 15و10 امتیاز است. امتیازهای mvp در پایان جمع زده می شود و بازیکنانی که بیشترین امتیاز را کسب کنند به مراسم بهترین ها دعوت می شوند و به طور طبیعی بازیکن که بیشترین امتیاز را گرفته باشد جایزه مرد سال را به خود اختصاص می دهد.

به این ترتیب می توان پیش بینی کرد که شانس کریمی برای رسیدن به عنوان مرد سال نسبت به بازیکن کره ای که با اولسان قهرمان آسیا شده و در تیم ملی کشورش مهره فیکس بوده خیلی کمتر است اما کنفدراسیون آسیا ثابت کرده هر کاری می تواند انجام دهد فقط کافی است بازیکن کره ای در مراسم حاضر نباشد تا شاید جادوگر برای دومین بار مرد سال قاره آسیا شود./با

برچسب ها: آسیا ، فدراسیون ، مالزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار