به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، بر اساس تحقیقی که توسط دکتر فاطمه محرری مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و همکارانش در مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری صورت گرفت ، تاثیر مجموعهي آموزشی تربیت سازنده در بهبود شیوههای فرزندپروری،کاهش مشکلات رفتاری نوجوانان و بهبود روابط آنان با والدين مورد بررسي قرار گرفت.
در این مطالعه که به صورت مداخلهای شاهددار (پیش آزمون-پس آزمون) بر روی 60 نفر از والدين نوجوانان دختر محصل دبیرستانی در مشهد در دو گروه مورد و شاهد انجام شد آموزش روشهای تربیت سازنده طی 6 جلسه دو ساعته ارایه گردید.
اطلاعات به کمک پرسشنامههاي جمعیت شناختی، تواناییها و مشکلات، و میزان رضایت شرکتکنندگان و مقیاسهاي فرزندپروری، والدبودن، افسردگی-استرس-اضطراب پیش از شروع و در پایان جلسات جمعآوری شدندو دادهها با آمار توصیفی و تحلیل واریانسها به کمک SPSS تحلیل شد.
در این تحقیق نتیجه گیری شد که مداخلات آموزشی تربیت سازنده میتواند موجب بهبود در زمینههای روشهاي فرزندپروري والدین، افزايش احساس کفايت آنان و بهبود روابط والدين با نوجوانان وکاهش مشکلات رفتاري آنان گردد.
در بخشی از این تحقیق که در قالب مقاله نیز در مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به چاپ رسیده آمده است کیفیت فرزندپروری عامل عمدهاي در رشد و تکامل نوجوان میباشدکه نامناسب بودن آن در کنار تعارضات خانوادگی و فقدان رابطهي گرم و مثبت با والدین عاملی مهم برای ایجاد و باقی ماندن مشکلات هیجانی رفتاری در نوجوانان محسوب میشود و ارتقاء سطح دانش والدین در زمینه نحوه ارتباط با فرزند نقش موثری در پیشگیری از این مشکلات دارد ./ع
ابوعطا