رييس کنگره گوارش و کبد ايران از راه اندازي انجمن حمايت از بيماران سيلياک به منظور توليد هر چه بيشتر غذاهاي فاقد گلوتن خبر داد.

به گزارش  خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران ؛ دکتر ملک زاده، رييس کنگره گوارش و کبد ايران در کنگره گوارش و کبد ايران که امروز هشتم آذر در همايش هاي رازي برگزار شد در جمع خبرنگاران گفت: به منظور  همياري به زلزله زدگان استان آذربايجان شرقي اقداماتي انجام داديم و اين اقدام ساخت مرکز بهداشتي درماني به زلزله زدگان است . براي ساخت اين مرکز نياز به 100 ميليون تومان هزينه است که هم اکنون نزديک به 56 ميليون تومان جمع آوري شده ولي تا مبلغ مورد نياز فاصله زيادي دارد و اين نياز به حمايت بيشتر توسط همکاران است.

وي از ديگر اقدامات انجمن گوارش و کبد به نشر مجله اين انجمن با تيراژ 1200 جلد حاوي آخرين مقالات تحقيقاتي کشور اشاره و تصريح کرد: تدوين کتاب چشم انداز گوارش کشور نيز يکي ديگر از اقدامات اين انجمن است که  مطالعه اي در ارتباط با چشم انداز گوارش در 20 سال آينده انجام  گرفته تا در طول مدت 20 سال آينده آموزش و پژوهش و ارايه خدمات را در رشته گوارش و کبد به سطح استاندارد جهاني برسانيم.

ملک زاده اظهار کرد: حدود 700 هزار ايراني به ماده گلوتن که در نان موجود است حساسيت دارند و اين افراد معمولا داراي علايمي مانند نفخ شکم، اسهال، کم خوني هستند.از اين تعداد 70 هزار نفر به بيماري سيلياک مبتلا هستند در مان بيماري سيلياک فقط رژيم غذايي فاقد گلوتن است. مشکل بزرگ ما در اين زمينه اين است که در کشورمان امکاناتي که غذاهاي متنوع فاقد گلوتن توليد مي کند وجود ندارد و وقتي اين بيماران را تشخيص مي دهيم درمان آنها بسيار سخت است.

رييس کنگره گوارش و کبد ايران عنوان کرد: در همين راستا انجمن حمايت از بيماران سيلياک را راه اندازي کرديم تا بتوانيم غذاهاي فاقد گلوتن را در کشور توليد کنيم.
تمام اعمال درمان و پيشگيري بيماريهاي گوارشي در کشورمان قابل انجام است

دکتر مسعود دوغايي مقدم فوق تخصص گوارش ادامه داد: روده باريک از طريق انتروسکوپي مورد بازبيني قرار قرار مي گيرد هم اکنون دو وسيله براي اين کار وجود دارد يکي روش قديمي به نام دبل بالن استروسکوپي و سينگل استروسکوپي که هر دو وسيله قادر به ديدن روده باريک از دهان و مقعد است ، با هردو وسيله قابليت درماني برخي بيماري هاي روده باريک وجود دارد.

دوغايي مقدم با بيان اينکه تمام اعمال درمان و تشخيص بيماريهاي گوارشي در کشورمان قابل انجام است افزود: بيماريهاي شايعي که از اين طريق ارزيابي مي شوند خونريزي هاي با علت نامشخص، تومورها و پليپهاي روده باريک و بيماريهاي سوء جذب هستند. تا سال 2003 هيچ وسيله اي براي بررسي روده باريک در دسترس نبود ولي از سال 2003 با  دبل بالن انتروسکوپي قابليت انجام پيدا کرد و از سال 2006 نيز سينگل بالن انتروسکوپي که وسيله جديدتر است ارايه شد./ح
.

برچسب ها: سیلیاک ، کبد ، گوارش ، گلوتن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار