يك نماينده پيشين مجلس شوراي اسلامي گفت: توهين به مقامات سياسي خارجي، جرم است و بر اساس ماده 517 قانون تعزيرات با مسببان آن برخورد مي‌شود.

حجت الاسلام سيد كاظم موسوي در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، درباره جرم توهين اظهار داشت: همانطور که جرایم علیه وضعیت جسمانی اشخاص سبب واکنش مجنی‌علیه و جامعه در برابر مجرم می‌شوند، جرایم علیه اشخاص و شرافت افراد نيز واكنش قانون و جامعه را برمي‌انگيزد.

نماينده پيشين مجلس شوراي اسلامي گفت: این جرایم، آسیب روحی و روانی در پی دارد که مداوا و درمان آن بسیار سخت‌تر و دشوارتر از صدمات و ضررهای مالی و جسمی است.

وي افزود: برای تحقق جرم توهين باید سه رکن قانونی، مادی و معنوی همزمان وجود داشته باشد.

اين كارشناس حقوقي با اشاره به توهین ساده اعلام كرد: این جرم در ماده 608 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1375 پیش بینی شده است که مقرر می‌دارد « توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک، چنانچه موجب حد قذف نباشد، به مجازات شلاق تا 74 ضربه و یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود.»

حجت الاسلام موسوي درباره توهین به سایر کارکنان و مقامات دولتی ایران تصريح كرد: بر اساس ماده 609 قانون مجازات اسلامی هر کس با توجه به سمت به یکی از روسای سه قوه یا معاونان رییس جمهور یا وزرا یا یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی یا نمایندگان مجلس خبرگان یا اعضای شورای نگهبان یا قضات یا اعضای دیوان محاسبات یا کارکنان وزارتخانه‌ها و موسسات و شرکتهای دولتی و شهرداری‌ها در حال انجام وظیفه یا به سبب آن توهین نماید به 3 تا 6 ماه حبس و یا تا 74 ضربه شلاق و یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شود.

وي افزود: با توجه به مضمون ماده فوق افراد مورد حمایت در ماده فوق ماموران دولتی هستند نه سایر اشخاص و نوع رابطه استخدامی آنها با دولت هم ( رسمی ، پیمانی ، و غیره ) مهم نیست.

اين نماينده پيشين مجلس با اشاره به توهین به مقامات سیاسی خارجی گفت: ماده 517 قانون تعزیرات مصوب 1375 درباره توهین به مقامات سیاسی خارجی است در اين بند از قانون آمده كه هر کس علناً نسبت به رئیس کشور خارجی یا نماینده سیاسی آن که در قلمرو خاک ایران وارد شده است توهین نماید به 1 تا 3 ماه حبس محکوم می‌شود، مشروط به این که در آن کشور نیز در مورد مذکور نسبت به ایران معامله متقابل بشود.

انتهاي پيام/
برچسب ها: توهین ، قانون ، مجازات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار