یک کارشناس سياست خارجي با اشاره به حفظ 10 هزار نظامي آمريکايي پس از پايان سال 2014 در افغاستان گفت: هدف آمريکا ايجاد پايگاه نظامي دائمي در افغانستان است تا از اين طريق بر منطقه مسلط شود در حالي که کرزاي تلاش مي‌کند اين نيروها را تحت صلاحيت دادگاه‌هاي افغانستان قرار دهد.

سليم غفوري در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران؛ با اشاره به شگرد تبليغاتي اوباما در دور دوم انتخابات رياست جمهوري آمريکا اظهار داشت: نيروي‌هاي ناتو و آمريکايي در افغانستان تلفات مالي و انساني سنگيني را متحمل شده‌اند و شهروندان آمريکايي که تحت فشار بحران‌هاي اقتصادي هستند از اين وضع ناراضي هستند بنابراين اوباما براي پيروزي در انتخابات وعده پايان جنگ و خروج نيروهاي آمريکايي از افغانستان را داده است.

وي با بيان اينکه کرزاي؛ رييس جمهور افغانستان موافق استمرار نيروهاي آمريکايي در اين کشور نيست، تصريح کرد: کرزاي در دو سال اخير مواضع شديدي در قبال کشتار و حملات نظاميان آمريکايي بر مردم بي‌دفاع افغانستان اعمال کرده اما شرايط حاکم بر اين کشور مانع از اقدام صريح دولت وقت شده است.

اين کارشناس سياست خارجي با اشاره به اذعان فرمانده ناتو مبني بر به بن بست رسيدن سياست‌هايشان در افغانستان افزود: آمريکا با هدف استقرار پايگاه‌هاي نظامي در افغانستان تجهيزات و امکانات فراواني در این کشور برپا کرده و هزينه‌هاي سنگيني را صرف کرده است.

غفوري با اشاره به شرط قبول موافقت‌نامه از سوي افغانستان گفت: حامد کرزاي، شرط موافقت خود را پذيرش خواسته‌هاي کابل و از جمله قرار گرفتن نيروهاي آمريکايي تحت امور قضايي دادگاه‌هاي افغانستان اعلام کرده است.

وي ادامه داد: اگر کرزاي بر شرط خود مبني بر قرار گرفتن نيروهاي آمريکايي تحت امور قضايي دادگاه‌هاي افغانستان را باقي بماند و آمريکا رامجبور به پذيرش اين شرط كند، نتايج مثبتي براي ملت افغانستان در پي خواهد داشت.

اين کارشناس سياست خارجي در پايان با بيان بي‌اساس بودن ادعاي امريکا در حفظ امنيت افغانستان تصريح کرد: خروج نيروهاي آمريکايي از افغانستان باعث از بين رفتن درگيري‌هاي داخلي و کاهش قدرت گروهاي حامي آمريکا خواهد شد که اين امر به تدريج امنيت افغانستان را تامين کرده و موجب برقراري دموکراسي در اين کشور خواهد شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار