معاون وزير نفت گفت: صنايع تکميلي پتروشيمي با مشلات مالي دست و پنجه نرم مي کند بايد بانک هاي کشور به کمک اين صنعت بشتابند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، عبدالحسين بيات مدير عامل شرکت ملي پتروشيمي در نخستين کنفرانس سرمايه گذاري صنايع تکميلي پتروشيمي با بيان اين مطلب گفت: صنعت پتروشيمي به سه حلقه متصل است  و حلقه هاي ديگري وجود دارد که صنايع  بالادست پتروشيمي و نفت و گاز برمي گردد و هرجا يکي از اين حلقه ها با مشکل مواجه شوند در ساير حلقه ها تاثير مي گذارد.

وي تصريح کرد: نخستين حلقه واحدهاي پايه مانند توليدکنندگان آمونياک، گوگرد و متانول هستند و دومين حلقه صنايع پلي الفين، اتيلن و اسيد استيک و مواد اوليه نساجي مي باشد.بيات اظهار داشت: تا پايان سال ظرفيت نصب شده توليد 60 ميليون تن محصول پتروشيمي در خواهيم داشت که در مجموع براي دسترسي به اين ميزان 50 ميليارد دلار در کشور سرمايه گذاري انجام شده است.

 معاون وزير نفت تاکيد کرد:از ابتداي ماه ذي الحجه به خط اتيلن غرب اتيلن تزريق شده و پتروشيمي کرمانشاه براين اساس آماد ه راه اندازي و پتروشيمي کاويان مرحله پيش راه اندازي شده است.

مدير عامل شر کت ملي صنايع پتروشيمي ايران گفت: حلقه بعدي صنايع تکميلي اگر در کشور به سمت توسعه صنايع تکميلي پيش نرويم پتروشيمي کشور ابتر مي ماند و جهت گيري نظام در اين حوزه پرهيز از خام فروشي محقق نخواهد شد.

معاون وزير نفت با تاکيد براينکه پتروشيمي يک بستر بي نظير براي سرمايه گذاري است گفت: در تحقيقاتع انجام شده رتبه پنجم را صنعت پتروشيمي رسيده و من تصور مي کنم رتبه پتروشيمي سوم باشد چرا که توسعه ميادين نفت وگاز رتبه اول را دارند.

وي اضافه کرد: تامين بلند مدت خوراک متنوع يکي از مزيت هاي پتروشيمي است چنانکه هم خوراک گاز و مايع را در اختيار دارد و ايت تنوع را به صنايع تکميلي منتقل مي کند.

وي دسترسي به آبهاي آزاد، نزديکي به بازارهاي مصرف بزرگ، بازار داخلي و  بازارهاي هند و خاورميانه و چين، منابع انساني با تجربه، سازندگان پيمانکار صاحب صلاحيت را از جمله مزاياي مهم صنعت پتروشيمي  در ايران ياد کرد.

وي تصريح کرد: درهاي کشور براي جذب برخي محصولات پتروشيمي بسته نيست به طور استراتژي صنعت پتروشيمي تأمين نياز مواد اوليه در داخل و سپس صادرات است.

بيات اظهار داشت: در دولت دهم نخستين کارگروه ويژه با اختيارات هيئت دولت براي توسعه صنايع تکميلي تشکيل شده و تاکنون دو بار با رياست معاونت رئيس جمهور تشکيل جلسه شده است.

معاون وزير نفت گفت‌: تا مرز 70 ميليارد دلار فرصت سرمايه گذاري در زيرساخت هاي مطمئن از جمله تأمين خوراک در بالادست صنعت پتروشيمي شناسايي شده و در پائين دست فرصت 8 تا 9 ميليارد دلار سرمايه گذاري وجود دارد.

وي تاکيد کرد: سال گذشته 18.2 ميليون تن محصول مازاد بر نياز کشور به ارزش 14.6 ميليارد دلار صادر شده و در 7 ماهه امسال 9.9 ميليون تن محصول به ارزش 7 ميليارد دلار صادر شده که نشان دهنده آن است که مصرف داخلي امسال حدود 6 درصد افزايش يافته است.

وي با بيان اينکه صنايع پتروشيمي در حال حاضر با  مشکلات مالي دست و پنجه نرم مي کنند افزود: براي اينکه بتوانيم در راستاي توسعه صنايع تکميلي پتروشيمي گام برداريم بايد نيازمندي هاي مورد نياز اين صنعت را تأمين کنيم.

بيات اظهار داشت: صنعت پتروشيمي نياز مبرم به حمايت هاي بانکي دارد و بايد بانک هاي کشور به کمک اين صنعت بشتابند.

وي خاطرنشان کرد: بايد محدوديت هاي بانکي در اعطاي تسهيلات برداشته شود و شوراي پول و اعتبار و دولت طرحي را مصوب کنند که توسعه پتروشيمي يا بر مبناي سرمايه بانک ها يا بر مبناي املاک و دارايي بانک ها تسهيلاتي اعطا شود./عب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار