دبير ستاد حقوق بشر گفت: احمد شهيد به عنوان يک هنرپیشه تبليغاتي در دام گروه‌هاي تروريستي اسير شده است.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، محمد جواد لاریجانی مشاور رئیس قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر، امروز سه شنبه(7آذرماه) در نشست خبری ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با رسانه‌هاي دخلي و خارجي، اظهار داشت: آمریکا و دول غربی صلاحیت اخلاقی در مورد صحبت از حقوق بشر ندارند چرا که دامان آن‌ها آلوده به جنایات حقوق بشر منجمله حمله ددمنشانه رژیم صهیونیستی به غزه و حمایت این دولت‌ها و شراکت با رژیم اشغالگر قدس در تمامی این جنایات است.

وی با اشاره به شهادت خبرنگار پرس تی وی در سوریه گفت: کشتن خبرنگار پرس تی وی در ادامه اتفاقاتی که در سوریه می‌گذرد روي داده و این عملا حکایت از ضعف و ترس نظام غربی در بیداری اسلامی در سوریه است.

لاریجانی در ادامه تصریح کرد: کشتن این خبرنگار خلاف مصوبه‌هایی است که در مورد اصحاب رسانه در سطح جهانی پیش‌بینی شده است و ما از همه مکانیزم‌های بین‌المللی برای دفاع از جریان اطلاع رسانی در سطح جهان دفاع می‌کنیم.

وی در ادامه این جنایت را در راستای پوشش‌دهی به چند نکته اساسی دانست و گفت: کشتن فرد بی‌گناه در حال تنظيم گزارش و جلوگیری از جریان واقعی اطلاعات از موارد قابل تامل است.

* احمد شهيد هنرپيشه رسانه‌اي گروه‌هاي تروريستي است

دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به گزارش احمدشهید گفت: وی به عنوان گزارشگر باید بی‌طرفانه گزارش‌هایی را راجع به ایران بررسی کند ولی از روز اول مسئولیت، به عنوان هنرپیشه تبليغاتي رسانه‌ای علیه ایران سخنرانی و طرح موضع کرده و  از نظر جمهوری اسلامی ایران گزارشاهاي وي، از لحاظ فنی فاقد وجاهت است .

وی تصریح کرد: این فرد دو هزار ادعا بر علیه ایران جمع آوری و اعلام کرد می‌خواهم ظرف سه روز در ایران این ادعاها را بررسی کنم چرا که با 200 فرد دیگر در این رابطه مصاحبه کرده‌ام و ما در جواب اعلام کردیم گزارش‌هاي تو باطل است چرا که اسم افراد مصاحبه کننده را نمی‌گویی پس چه طور ما به یک سند محرمانه استناد کنیم؟

* شهيد به دنبال سند سازي عليه ايران است

لاریجانی با بیان این مطلب که وضعیت کاری احمدشهید به هم ریخته و مفتضحانه است گفت: وي به دنبال سند سازی علیه ایران است و از افرادی دعوت کرده تا در راستای این هدف به برلین و لندن سفر کند، حتی هزینه سفر آن‌ها را هم تقبل کرده که این امر کاملا خلاف اصول گزارشگری سازمان ملل است.

وی با بیان اینکه ایران در سازمان ملل از عناصر موثر در تثبیت گزارش روتین بدون تبلیغات است، گفت: احمد شهید در دام گروه‌های تروریستی افتاده و به اسم مدافعان حقوق بشر مسیر آن‌ها را علیه منافع ملی ما هدايت مي‌كند، که امری بسیار شرم آور برای نظام بین‌المللی است چرا که این فرد با سوء استفاده از عنوان گزارشگری ملعبه دست تروریست‌های آدم کش در دنیا شده است.

* منتظر سفر پيلاي به ايران هستيم


وی در ادامه افزود: در جریان سفر بان کی مون به تهران در این رابطه نقطه نظراتی مطرح شد و ما اعلام کردیم با اصل گزارشگری موافقیم و سیستم قضایی ایران کاملا باز است و اخبار آن به سرعت در سطح بین‌المللی اعلام و پخش می‌شود در این رابطه ما منتظر سفر خانم پيلاي به ایران هستیم چرا که اگر دفتر کمیسریا فعال شود دستاوردهای خوبی در این زمینه نصیب ما می‌شود.

دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به این که گزارشگران موضوعی در سفر به ایران موجب سوءاستفاده‌های سیاسی برای غربی‌ها می‌شوند ، افزود: دروازه‌های ایران از این پس با ساختارها و متدولوژی خاص خود برای تمامی گزارشگران باز است چرا که درگذشته گزارشگران موضوعی که به کشور ما سفر می‌کردند باعث سوء استفاده سیاسی و تبلیغات دشمن شدند.

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با شکایت یکی از نهادهای دولتی از وي اظهار داشت: قضیه مربوط به مالکیت یک زمین کشاورزی است که بیش از دو دهه در آن فعالیت کشاورزی می‌شود، یکی از نهادهای دولتی شکایتی علیه بنده مطرح کرد که قضات صلاح دیدند این پرونده بررسی شود و در نتیجه دادگاه هر نظری اعلام کرد اجرا می‌شود، چرا که با همت ریاست قوه قضاییه مشکل مالکیتی در سندها در حال برطرف شدن است و از این پس تمامی زمین‌های کشاورزی کارنامه پیدا می‌کنند.

* بررسي پرونده ستار بهشتي نشان از صلابت نظام و اقتدار قوه قضاييه دارد


مشاور قوه قضاییه با اشاره به پرونده ستار بهشتی عنوان کرد: گزارش‌های دقیق این پرونده را مسئولین قضایی و سخنگوي دستگاه قضا، به اطلاع ملت عزیز می‌رساند اما شایان ذکر است مطرح شدن این قبیل پرونده‌ها نشان از صلابت نظام جمهوری اسلامی ایران است چرا که نکته مهم این است که خطای اتفاق افتاده پیگیری و بررسی می‌شود .

وی در ادامه تصریح کرد: آمار افرادي که در زندان‌های مدعی حقوق بشر مثل کشور آمریکا زندانی و کشته می‌شوند بسیار بالاست به خصوص در زمان ریاست جمهوری جرج بوش استفاده از ابزارهای غیراستاندارد برای بازجویی رایج بود .

* پرونده كهريزك همچنان در دست بررسي است


وی با اشاره به جریان پرنده کهریزک گفت: این پرونده به دقت در حال بررسی است و ما در ستاد حقوق بشر پیگیر حقوق شهروندان در سطح بین‌المللی هستیم چرا که مسئولیت نهاد قضایی دفاع از حقوق تک تک شهروندان و رسیدگی به دعوایی آنهاست.

وی در ادامه گفت: حادثه کهریزک و مساله فوت ستار بهشتی هر دو بسیار تاسف بار است و دستگاه قضا با دستور قاطع خود تمام جهات آن را رسیدگی می‌کند.

 لاریجانی در ادامه اظهار داشت: این قبیل پرونده‌ها که به سرعت سر و صدا پیدا می‌کند نیازمند این است که دستگاه قضا خود را از جو سازی رسانه‌ها دور کند و بدون اغماض رسیدگی جدی خود را ادامه دهد چرا که تبلیغات رسانه‌های بیگانه بسیار مسخره است زیرا در زندان هاي همين مدعيان حقوق بشر،  زندانیانی بدون در نظر گرفتن الفبای حقوق بشر کشته می‌شوند.

دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به این که زندان در تفکر حقوق غربی مجازات انسان پسندانه‌ای است گفت: در ایران، ما معتقدیم زندان مجازات سنگینی برای فرد خطاکار است و سعی داریم این مجازات را کاهش دهیم. 

* ايران همواره حامي مردم غزه است

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر تدابیر اتخاذ شده جمهوری اسلامی ایران در جریان جنایات روی داده در غزه گفت: ما همواره حامی قدس و دفاع از مردم آن هستیم و تاآنجا که بتوانیم کمک‌های مادی و معنوی خود را ادامه می‌دهیم.
 
دبير ستاد حقوق بشر تاكيد كرد: مردم فلسطین چه یهودی، چه مسلمان و چه مسیحی می‌بایست برای حکومت خود تصمیم‌گیری کنند چرا که حکومت نژادپرست صهیونیستی بیش از 60 سال است که هتاکی و نسل‌کشی می‌کند و این امر در مجمع بین‌المللی قابل قبول نیست و فلسطيني‌ها، همواره جمهوری اسلامی ایران حامی قوی و قابل اعتماد خود می‌دانند.

لاریجانی با اشاره به مساله بیداری اسلامی در بحرین گفت: در قضیه بحرین ما همواره خواهان ثبات و استقرار و عدم دخالت دیگران در امور داخلی آن کشور هستم چرا که هر فرد باید بتواند یک رأی داشته باشد و سرکوب آنها با استفاده از نیروهای خارجی مداخله‌کننده در امور داخلی بحرین امری بد و ناپسند است.

وي تصريح كرد: ايران مدافع حرکت‌های مردمی در بحرین است و مقام معظم رهبری اولین فردی هستند که از حرکت بیداری اسلامی در خاورمیانه استقبال کرده‌اند.

لاريجاني در بخش دیگری از سخنان خود گفت: علیه جمهوری اسلامی ایران مطالب زیادی در دنیا مطرح می‌شود که این امر حاکی از تأثیرگذاری قدرت ایران در جهان است، را که ما بی خاصیت نیستیم و همه مسائل ریز و درشت ما زیر ذره بین است.
 
دبیر ستاد حقوق بشر در ادامه یادآور شد: ما در سطح بین‌المللی به تمامی مسائل اساسی پاسخی صریح و رسمی می‌دهیم اما گاهی مجبوریم برخی موضوعات را به صورت محدود رسیدگی کنیم و این نشانه عدم سرعت پاسخ قوه قضاییه نیست.
 
وی در ادامه به رسالت رسانه‌های داخلی و خارجی اشاره کرد و گفت: در مورد ادعاهای رسانه‌ها وظیفه مطبوعات است که آنها را تحلیل، بسط و گسترش دهند.

* شكنجه در قوانين ايران منع شده است


اين مقام مسئول با اشاره به مساله شکنجه در ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران یکی از معدود کشورهایی است که شکنجه در قانون اساسی و شریعت آن منع شده و اگر در موردی تشخیص داده شود کسی مرتکب شکنجه به هر نحوی باشد به سرعت پیگیری و گاهی تا حد اعدام مجازات می‌شود.

لاريجاني افزود: این افتخار ماست که در این خصوص به مراتب کمتر از کشورهای مدعی حقوق بشر اتخلف داشته‌ايم  چرا که غربی‌ها با کمک گرفتن از تبلیغات کاذب خود سعی در سرپوش گذاشتن جنایات خود در زندان‌ها می‌کنند و در این راستا وظیفه جمهوری اسلامی ایران است که از این رسانه‌های دروغین پرده بردارد و جنایات آنها را فاش کند.

* درخواست بازديد رئيس جمهور از اوين شائبه‌هاي زيادي داشت

وي در مورد بازدید رئیس جمهور از زندان اوین گفت: بازدید رئیس جمهور همیشه مورد تقاضا و استقبال قوه قضائیه بوده و هست. ولی این بازدید باید برای رسیدگی به امور زندان‎ها و رفع مشکلات باشد که در این درخواست رئیس جمهور دو شائبه وجود داشت، یکی اینکه برخی رسانه‌ها بخواهند از زندانی بودن نزدیکان رئیس جمهور در اوین سوء استفاده کرده و موضوع را سیاسی کنند و دومین شائبه استناد رئیس جمهور در مورد اختیارات رئیس جمهور در قانون اساسی بود و اگر کسی بگوید رئیس جمهور باید تمامی موارد قانون اساسی را زیر نظر داشته باشد با استقلال قوا در تضاد است که باید این دو شائبه برطرف شود.

دبير ستاد حقوق بشر تصريح كرد: رئیس جمهور در قانون اساسی دارای اختیارات و حدود رسیدگی و اجرای مشخص است و موارد انفرادی شامل آن نمی‌شود  كه به خاطر این دو مورد از بازدید رئیس جمهور از زندان اوین جلوگیری شد، اما امیدواریم در آینده همه قوا به حل مسائل قضائی و رسیدگی به بهبود وضعیت زندان‌ها کمک کنند.

*
آمریکا باید برای مذاکره با ایران سیاست‌های خصمانه خود را بازنگری كند


دبیر ستاد حقوق بشر در پاسخ به سوال خبرنگاری در ارتباط با مذاکره ایران با آمریکا افزود: مذاکره با آمریکا موضوعی است که صحبت در باره آن همواره حواشی زیادی به دنبال دارد در این رابطه مبنای مذاکره باید روشن باشد چرا که عده‌ای براین باورند که فشارهای اقتصادی در ایران و ناتوانی ایران در مقابله با قدرت غرب بویژه آمریکا از عواملی هستند که بحث مذاکره با آمریکا را پررنگ می‌کنند كه در پاسخ باید بگوییم تمامی این پاسخ‌ها منطقی فاسد و پوسیده است چرا که ما در سطح بین‌المللی نشان دادیم از توانمندی بالایی برخورداریم و دنیا تنها در انحصار غرب نیست و ایران همواره سیاست خارجی مستقل و قوی خود را دنبال می کند.

وی در ادامه گفت: بزرگترین مانع مذاکره با آمریکا استراتژی خصمانه و کوری است که توسط رؤسای جمهور آمریکا در دوره های مختلف علیه ایران طراحی شده است، بنابراین در چنين فضايي، زمینه مذاکره هیچ مفهومی ندارد و نگاه ایران در این رابطه نگاهی دقیق محاسبه شده و براساس منطق و دلیل است و ما هیچ گاه برای این موضوع مهم احساسی عمل نمی‌کنیم چرا که باید منافع نظام و ماهیت اسلامی و استقلال خود را در نظر بگیریم و آمریکا باید برای مذاکره با ایران سیاست‌های خصمانه خود را بازنگری و تغییر دهد.

لاریجانی در ادامه به سازوکارهای ستاد حقوق بشر اشاره کرد و گفت: ستاد حقوق بشر 8 سال پیش با نظر رهبر معظم انقلاب تأسیس شد و هم اینک با همكاري 5 وزیر عضو ، دادستان کل، رئیس دیوان عالی و رئیس نیروی انتظامی مشغول فعالیت است.

وی مسئولیت‌های ستاد حقوق بشر را در چند محور خواند و اظهار داشت: رسیدگی به تعهدات نظام در مقابل شهروندان درسطح بین‌الملل دفاع از تهاجمات که به اسم حقوق بشر علیه کشورمان انجام می‌شود و طرح مساله حقوق بشر براساس مبانی تفکر اسلامی از جمله محورهای اساسی است که در راستای مسئولیت این ستاد دنبال مي‌شود.

* ايران، نظام دمكراتيك اسلامي را پايه‌ريزي كرد

لاريجاني در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ایران به دلیل اینکه طرفدار ليبرال دموکراسی نیست همواره مخالفان زیادی در منطقه دارد و همواره منافع کشور مادر غرب بااستبداد آنها روبرو شده، چرا که ما معتقد هستیم نباید تفکر سکولاری به دنیا تحمیل شود و این ایده حق تمام ملت‌هاست  که راه خود را آزادانه انتخاب کنند و جمهوری اسلامی ایران نیز مبنای حکومت خود را بر پایه یک نظام دموکراتیک و اسلامی پایه گذاری کرده است.

مشاور رئيس قوه قضاییه با بیان اینکه تفکر اسلامی می‌بایست به حقوق بشر در مجامع بین‌المللی راه یابد تصریح کرد: در گذشته متفکرین سکولار مطابق میل خود متن حقوق بشر را مي‌نوشتند اما امروز معتقدیم،  بیانیه‌هایی که به اسم حقوق بشر صادر می‌شود نيازمند بازنگری اساسی است.

انتهاي پيام/پ3
برچسب ها: لاریجانی ، قوه ، قضاییه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار