وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: با بررسي هاي انجام شده ممنوعيت ثبت سفارش برخي از کالاها برداشته شده و به هيچ وجه ورود اين کالاها به کشور ممنوع نشده است.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از پايگاه اطلاع رساني دولت، مهدي غضنفري درباره آخرين وضع واردات کالاهاي مختلف به کشور افزود: کاري که صورت گرفت؛ ممنوعيت واردات نيست بلکه ممنوعيت ثبت سفارش است. يعني همزمان با اين تصميم کالا نيز وارد کشور مي شود. آن دسته از واردکنندگاني که در گذشته ثبت سفارش کرده بودند، هر کدام چند ماه بعد کالاهايشان وارد کشور مي شود. 

وي گفت: زماني که ممنوعيت ثبت سفارش اعلام مي شود، براي بررسي بيشتر اين کار را انجام مي دهيم تا اگر لازم بود، دوباره آن کالا وارد کشور شود. ممنوعيت ثبت سفارش انجام شد و بررسي هاي لازم صورت گرفت. که نتايج اين بررسي ها نشان داد؛ ممنوعيت ثبت سفارش برخي از اين کالاها مانند رايانه، لوازم جانبي آن، تلفن همراه و غيره بايد برداشته شود، که اين کار نيز صورت گرفت. 

غضنفري تصريح کرد: اما آنهايي که ممنوعيت ثبت سفارششان ادامه پيدا کند، نه الان بلکه بعد از سه يا چهار ماه تبديل به ممنوعيت وارادت مي شود و با يک تاخير زماني اين تصميمات اثر مي گذارد.

وزير صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به اينکه به تدريج کالاها بررسي بيشتري شده و مقدار توليد آنها محاسبه مي شود، گفت: با توجه به نياز جامعه و مقدار توليد هر کالايي در کشور، اگر مقادير عددي ما و نظر کارشناسان، خبرگان، متخصصان، تاييد کند که ممنوعيت ثبت سفارش اين کالاها بايد برداشته شود، اين کار صورت خواهد گرفت. که در مورد برخي از کالاها بدون اينکه در بازار آثاري داشته باشد، اعمال شد. 

وي در ادامه تاکيد کرد: ممکن است براي برخي اين سوال پيش بيايد که چرا اول ممنوعيت ثبت سفارش مي کنيد، بعد بررسي انجام مي شود؟ که بايد در پاسخ گفت؛ اگر ما اعلام کنيم که مي خواهيم برخي از کالاها را بررسي کنيم، تعداد زيادي از افراد مي روند، ثبت سفارش مي کنند بعد اين برگه ها خريد و فروش شده و تبديل به اوراق بهادار و سفته بازي مي شود.

مهدي غضنفري يادآور شد: ما وقتي مي خواهيم کالايي را بررسي کنيم؛ اول ثبت سفارش را محدود يا ممنوع مي کنيم، بررسي ها را انجام مي دهيم، تا رانت ايجاد نشود، اين طبيعي است و پيش از اين هم بوده است. 

وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: الان هم کالاهايي از جمله خودروهاي سبک، رايانه، تلفن همراه و برخي کالاهاي ديگر که ممنوعيت ثبت سفارش داشت، بعد از بررسي بيشتر آزاد شد و واردات آنها هيچ وقت قطع نشده بود. 

وي در ادامه با اشاره به برخي از مشکلات ايجاد شده در بخش صادرات برخي از کالاها نيز اظهار داشت: در بخش صادرات هم اشتباهي که رخ داد، اين بود که گمرک، جلوي صادرات بسياري از کالاها را گرفته بود که ما هم بلافاصله فهرست کالاها را داديم تا جلوي کالاهاي غير مجاز گرفته شود و بقيه را آزاد کنند که البته مقداري اين مسئله زمان برد. البته گمرک نبايد به اين مسئله وارد مي شد زيرا اين موضوع به عهده سازمان توسعه تجارت است./عب
برچسب ها: ممنوعیت ، ثبت ، سفرش ، کالا ، غضنفری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار