مطابق با اقدامات انجام شده در وزارت صنعت، معدن و تجارت ليست نهايي گروه 8 کالايي تهيه و به بانک مرکزي اعلام شده است.

صمد کريمي سخنگوي مرکز مبادلات ارزي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت: بانک مرکزي اقدامات لازم را براي نهايي کردن پرداخت ارز به اولويت 8 کالايي انجام داده که پس از تائيد و ابلاغ بخش نامه مربوطه به بانک هاي عامل در آينده نزديک اجرا خواهد شد.

وي در پاسخ به اين سوال که مرکز مبادلات ارزي از زمان راه اندازي تاکنون چقدر توانسته باعث کاهش روند صعودي ارز در بازار آزاد شود اظهار داشت: مرکز مبادلات ارزي در واقع همان بازار بين بانکي است که بيانگر عرضه و تقاضاي ارز مي باشد و فرماندهي آن برعهده بانک مرکزي است.

وي تصريح کرد: با راه اندازي اين مرکز بازار ارز شاهد همگرايي صرافي ها يعني بازار آزاد با بازار بين بانکي (نرخ مرکز مبادلات) بوده است.

به عبارت ديگر با توجه به تعميق فعاليت بازار ارزي کشور از طريق مرکز مبادلات ارزي ثبات ايجاد شده در اين مرکز باعث جلوگيري از افزايش نرخ صعودي ارز در بازار آزاد شده است.

وي تصريح کرد: نرخ ارز مبادلاتي باعث قيمت گذاري کالا و خدمات و حقوق گمرکي در کشور است، هرچند براساس سياست هاي بانک مرکزي تأمين ارز نياز گروه 1 و 2 کالايي (کالاهاي اساسي) مانند دارو، کماکان با نرخ ارز مرجع 1226 تومان تامين مي شود.

وي در ادامه عنوان کرد: آنچه که مي توان از آن به عنوان جمع بندي عنوان نمود اين است که به غير از کالاهاي ضروري و اقلام دارويي و برخي موارد خاص مانند ارز دانشجويان بورسيه و يا بيماراني که مدارک آنها از سوي شوراي عالي پزشکي تائيد شده بقيه تقاضاها در اقتصاد ايران با نرخ مبادله اي تأمين و قيمت گذاري مي شود، به عبارت ديگر تصميمات اقتصادي و الگوهاي تجاري، سرمايه گذاري، مصرف و توليد بر مبناي نرخ مبادله اي شکل خواهد گرفت./عب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار