یک فعال آمریکایی گفت محصولات شرکت های آمریکاییِ حامی اشغالگری اسرائیل و همچنین شرکت های فعال در شهرک های یهودی نشین در کرانه باختری، باید در آمریکا و در سراسر جهان، تحریم شود.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه راشا تودی ؛ شرکت کاترپیلار آمریکا که بولدوزرهای ویژه‌ی زهره پوشی را که برای تخریب خانه‌های فلسطینیان از آن استفاده می شود، در اختیار اسرائیل قرار می‌دهد یکی از این شرکت هاست. برخی دیگر از این شرکت‌ها که باید تحریم شوند عبارت اند از: شرکت خدمات محیط زیستی «ویولیا» که به شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه باختری خدمت‌رسانی می‌کند، شرکت تسلیحاتی نورتروپ گرومان که قطعات بالگردهای آپاچی و جت های جنگنده اف 16 را که در حمله اسرائیل به غزه در سال 2008 میلادی از آن استفاده شد، در اختیار اسرائیل قرار داد و شرکت تجهیزات الکترونیکیِ «موتورلا»ی آمریکا که دوربین های مدار‌بسته و تجهیزات جمع آوری اطلاعات الکترونیکی را در اختیار ارتش اسرائیل و همچنین شهرک های یهودی‌نشین قرار می‌دهد.

آنا بالتزر، عضو جنبش آمریکایی برای پایان دادن به اشغال فلسطین، درباره نهضت دانشجویان آمریکایی برای تحریم شرکت‌هایی که به اشغالگری اسرائیل و ماشین جنگی آن کمک می کنند در گفتگوی اختصاصی راشا تودی با وی گفت ، بیرون کشیدن سرمایه‌ها از شرکت‌های یاد شده که ما خواهان آن هستیم، دقیقاً برعکسِ سرمایه‌گذاری است. هدف ما توقف سرمایه‌گذاری یا حتی بیرون کشیدن سرمایه‌های آمریکایی‌ها از شرکت‌هایی است که از ادامه اشغالگری اسرائیل سود می‌برند. فعال‌ترین دانشجویان در این زمینه در دانشگاه کالیفرنیا در شهر اِرواین قرار دارند که گروهی را به نام «دانشجویان برای عدالت در فلسطین» تشکیل داده‌اند.

بالتزر افزود، البته گروه دانشجویان یاد شده، تنها یکی از ده‌ها یا شاید صدها گروه دانشجویی در بسیاری از دانشگاه ها در سراسر آمریکا است که همگی تلاش دارند به مردم آمریکا در خصوص لزوم توقف اشغالگریِ اسرائیل آگاهی دهند. مثلاً ما تلاش می کنیم دانشجویان و سایر شهروندان آمریکایی را قانع کنیم تا کالاهایی را که در شهرک‌های یهودی‌نشینِ اسرائیل ساخته می‌شود و به شدت در آمریکا روی آن تبلیغات بازرگانی می شود، خریداری نکنند.

سخن ما این است که از لحاظ اخلاقی صحیح نیست که شرکت‌های آمریکایی از کشتار و خونریزیِ مردم فلسطین منفعت ببرند. اکنون بیش از یک دهه است که گروه‌هایی متشکل از دانشجویان فعال و آگاه در دانشگاه‌های آمریکا تأسیس شده که از مدیران دانشگاه های خود می‌خواهند به نهضت تحریم شرکت‌های کمک‌کننده به اشغالگری اسرائیل بپیوندند و سرمایه‌های خود را از این شرکت‌ها بیرون بکشند.

بالترز افزود، در مراحل ابتداییِ این نهضت به نظر می رسید این، کاری غیرممکن و هدف آن غیرقابل دسترس باشد، اما اکنون می بینیم که در سراسر آمریکا این جنبش به صورت حرکتی شبیه به افتادن پی در پیِ «دومینو»ها گسترش یافته است. در حال حاضر، بسیاری از دانشجویان آمریکایی در این زمینه فعال شده و دستاوردهای خوبی نیز داشته‌اند. طی سال‌های اخیر، بسیاری از شهروندان آمریکایی آگاه و قانع شده‌اند که باید به روند اشغالگری اسرائیل و همچنین حمایت یا دست کم سکوت دولت آمریکا در این زمینه، خاتمه داده شود.

مجری این شبکه گفت، بسیاری از آمریکایی‌ها مانند شخصِ من، از این که آمریکا هر ساله بیش از سه میلیارد دلار از بودجه‌های جمع آوری شده از مالیات‌های ما را به طور بلاعوض به اسرائیل می‌دهد، ناراحت هستیم، اما برای متوقف کردن این روند، خود را ناتوان می‌یابیم. مجری پرسید، آیا شرکت‌های آمریکایی، علاوه بر کمک به اسرائیل، این نقش را نیز بازی می کنند که به دولت آمریکا برای حمایت از ادامه اشغالگری اسرائیل فشار آورند، زیرا منافع این شرکت ها در ادامه این روند نهفته است؟

بالتزر پاسخ داد، ما آمریکایی‌ها پیش از آن که بخواهیم بر شرکت‌های بزرگ یا دولت آمریکا فشار آوریم، باید به بی‌تفاوتی و ناآگاهی خودمان پایان دهیم و در خریدهای‌مان دقت کنیم که از خریداری محصولات شرکت‌های حامی اشغالگری اسرائیل پرهیز کنیم. در مرحله بعد، نهادها، کلیساها، دانشگاه‌ها و سازمان‌های مردمی در آمریکا باید در این رابطه فعال شوند. مثلاً ائتلاف گروه‌های مخالف اشغالگری اسرائیل در آمریکا از شرکت سرمایه گذاریِ «تی آی ای»، که مدیریت صندوق بازنشستگی بسیاری از کارمندان آمریکایی را بر عهده دارد، خواسته است تا در شرکت‌های حامی اشغالگری اسرائیل سرمایه گذاری نکند و سرمایه‌هایی را که هم اکنون در این شرکت‌ها دارد نیز از آن‌ها خارج و به سایر شرکت‌ها منتقل کند.
برچسب ها: آمریکا ، اسرائیل ، تحریم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار