بيل شنکلي مربي موفق بريتانيايي معتقد است اگر شما اول شديد که اول هستيد ولي اگر دوم شديد هيچي نيستيد.با تکيه بر اين جمله در اين گزارش قصد داريم نگاهي آماري به نائب قهرمانانان داشته باشيم.

به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران همواره در فوتبال مسئله نائب قهرماني از اهميت خاصي برخوردار است.

نائب قهرمانان همان هايي هستند که تا دقيقه 90 پا به پاي قهرمانان پيش آمده اند و در حسرت جام باقي مانده اند.

در اين گزارش قصد داريم به آن دسته از تيم هايي بپردازيم که با اختلاف بسيار ناچيزي با قهرمانان جام را از دست دادند و دوم شدند. دوم شدن به نوبه خود افتخار بزرگي است بسياري از تيم ها شبانه روز تلاش مي کنند تا در جمع 3 تيم اول جدول باشند ولي بايد بپذيريم که نائب قهرماني طعم بزرگي از حسرت را بر دل صاحبانشان مي اندازد. اين مسئله چه در مسابقات جام جهاني، چه جام ملت ها چه ليگ هاي داخلي از اهميت ويژه اي برخوردار است و شايد نگاهي به اين يک قدم تا جام مانده ها خالي از لطف نباشيد در اين جا سعي کرده ايم بنا بر نوع تورنمنت نائب قهرماني را زير نظر بگيريم.

*نائب قهرمان هاي مسابقات جام جهاني

با نگاهي به مسابقات جام جهاني قصد داريم بازي هاي فينال در هر دوره را زير نظر بگيريم و نيم نگاهي به نائب قهرمانان داشته باشيم.

در جام جهاني سال 1930 به ميزباني اروگوئه، در بازي فينال اروگوئه و آرژانتين به مصاف هم رفتند که آرژانتين با نتيجه 4 بر 2 بازي را باخت و به نائب قهرماني رسيد.

در جام جهاني سال 1934 به ميزباني چکسلواکي به مصاف هم رفتند که ايتاليا پس از وقت اضافه با نتيجه 2 بر يک بازي را برد و چکسلواکي به نائب قهرماني دست پيدا کرد.

در جام جهاني سال 1938 به ميزباني فرانسه در بازي فينال، ايتاليا و مجارستان به مصاف هم رفتند و ايتاليا با نتيجه 4 بر 2 بازي رابرد و مجارستان نائب قهرماني مسابقات شد.

در جام جهاني سال 1950 به ميزباني برزيل در بازي فينال، اروگوئه و برزيل در فينال به مصاف هم رفتند که برزيل با نتيجه 2 بر يک بازي را باخت و نائب قهرمان شد.

در جام جهاني سال 1954 به ميزباني سوئيس ،آلمان غربي در بازي فينال به مصاف مجارستان رفت و مجارستان با نتيجه 2 بر 3 بازي را باخت و نائب قهرمان شد. در جام جهاني 1958 به ميزباني سوئد، برزيل و سوئد به مصاف هم رفتند که سوئد 2 بر 5 بازي راباخت و نائب قهرمان شد.

در جام جهاني سال 1962 به ميزباني شيلي، برزيل و چکسلواکي به مصاف هم رفتند که چکسلواکي با نتيجه 3 بر يک بازي را باخت و نائب قهرمان شد.

در جام جهاني سال 1966 به ميزباني انگلستان، در بازي فينال انگلستان به مصاف آلمان غربي رفت و پس از وقت اضافه نتيجه 4 بر 2 به نفع انگلستان حاصل شد که آلمان غربي به نائب قهرماني رسيد.

در جام جهاني سال 1970 به ميزباني مکزيک در بازي فينال، برزيل و ايتاليا به مصاف هم رفتند که برزيل با نتيجه 4 بر يک بازي را برد و ايتاليا به مقام نائب قهرماني رسيد.

در جام جهاني سال 1974 به ميزباني آلمان غربي، در بازي فينال دو تيم آلمان غربي و هلند به مصاف هم رفتند که نتيجه 2 بر يک به نفع آلمان حاصل شد و هلند نائب قهرمان شد.

در جام جهاني سال 1978 به ميزباني آرژانتين در بازي فينال، دو تيم آرژانتين و هلند به مصاف هم رفتند که پس از وقت اضافه نتيجه 3 بر يک به نفع آرژانتين حاصل شد و هلند به مقام دومي رسيد.

در جام جهاني سال 1982 به ميزباني اسپانيا، دو تيم ايتاليا و آلمان غربي به مصاف هم رفتند و نتيجه 3 بر يک به نفع ايتاليا به دست آمد و آلمان غربي نائب قهرمان شد.

در جام جهاني سال 1986 به ميزباني مکزيک، در بازي فينال، آرژانتين و آلمان غربي به مصاف هم رفتند که نتيجه 3 بر 2 به نفع آرژانتين به دست آمد و آلمان غربي دوم شد.

در جام جهاني سال 1990 به ميزباني ايتاليا در بازي فينال آلمان غربي و آرژانتين به مصاف هم رفتند که نتيجه يک بر صفر به نفع آلمان غربي بدست آمده است که آرژانتين را به مقام نائب قهرماني رساند.

در جام جهاني سال 1994 به ميزباني آلمان، برزيل و ايتاليا در بازي فينال به مصاف هم رفتند که در ضربات پنالتي نتيجه 3 بر 2 به نفع برزيل بدست آمد و ايتاليا نائب قهرمان شد.

در جام جهاني سال 1998 به ميزباني فرانسه، در بازي فينال فرانسه 3 بر صفر برزيل را برد تا برزيل به مقام نائب قهرماني دست پيدا کنند.

در جام جهاني سال 2002 به ميزباني کره جنوي و ژاپن در فينال، برزيل و آلمان به مصاف هم رفتند که برزيل با 2 گل آلمان را برد تا آلمان دوم شود.

در جام جهاني سال 2006 آلمان در بازي فينال، ايتاليا و فرانسه به مصاف هم رفتند که در ابتدا به تساوي يک – يک رسيدند و در ادامه و در ضربات پنالتي ايتاليا با نتيجه 5 بر 3 فرانسه را برد تا فرانسه نائب قهرمان اين جام شود.

و سرانجام در جام جهاني سال 2010 آفريقاي جنوبي در بازي فينال دو تيم اسپانيا و هلند به مصاف هم رفتند که پس از وقت اضافه اسپانيا با يک گل هلند را برد تا هلند نائب قهرمان جام شود.

با اين حساب، تيم هاي آرژانتين، چکسلواکي، مجارستان، برزيل، سوئد، آلمان، ايتاليا، هلند، فرانسه، به نائب قهرماني رسيده اند.

*جام ملت هاي اروپا

با بررسي مسابقات جام ملت هاي اروپا نيز مي‌توانيم نگاهي به نائب قهرمانان اين جام داشته باشيم در جام ملت هاي سال 1960 به ميزباني فرانسه در ديدار فينال دو تيم جماهير شوروي و يوگسلاوي به مصاف هم رفتند که نتيجه 2 بر يک به نفع شوروي بدست آمد و يوگسلاوي به نائب قهرماني رسيد.

در جام ملت هاي سال 1964 به ميزباني اسپانيا در ديدار فينال اسپانيا به مصاف اتحاد جماهير شوروي رفت که نتيجه 2 بر يک به نفع اسپانيا بدست آمد که اتحاد جماهير شوروي به نائب قهرماني رسيد.

در جام ملت هاي اروپا در سال 1968 به ميزباني ايتاليا، در ديدار فينال دو تيم ايتاليا و يوگسلاوي به مصاف هم رفتند که در وقت اضافه نتيجه تساوي يک –يک بدست آمد و در ضربات پنالتي نتيجه 2 بر صفر به نفع ايتاليا حاصل شد تا يوگسلاوي نائب قهرماني را از آن خود کند.

در جام ملتهاي سال 1972 به ميزباني بلژيک، در ديدار فينال آلمان غربي به مصاف اتحاد جماهير شوروي رفت که نتيجه 3 بر صفر به نفع آلمان بدست آمد و اتحاد جماهير شوروي نائب قهرمان شد.

در جام ملتهاي سال 1976 به ميزباني يوگسلاوي در ديدار فينال دو تيم چکسلواکي و آلمان به مصاف هم رفتند که ابتدا نتيجه 2 -2 بدست آمد و سپس در ضربات پنالتي نتيجه 5 بر 3 به نفع چکسلواکي حاصل شد و آلمان نائب قهرمان شد.

در جام ملت هاي سال 1980 به ميزباني ايتاليا در فينال تيم هاي آلمان و بلژيک به مصاف هم رفتند که آلمان با نتيجه 2 بر يک بازي را برد و بلژيک نائب قهرمان شد.

در جام ملت هاي سال 1984 به ميزباني فرانسه در ديدار فينال دو تيم فرانسه و اسپانيا به مصاف هم رفتند که فرانسه با 2 گل اسپانيا را برد و اسپانيا دوم شد.

در جام ملت هاي سال 1988 در فينال دو تيم هلند و اتحاد جماهيز شوروي به مصاف هم رفتند که هلند با 2 گل اين تيم را شکست داد و اتحاد جماهير شوروي نائب قهرمان شد.

در جام ملت هاي سال 1992 به ميزباني سوئد، دانمارک و آلمان در بازي فينال به مصاف هم رفتند که دانمارک با نتيجه 2 بر صفر آلمان را شکست داد و آلمان به مقام دوم رسيد.

در جام ملت هاي سال 1996 به ميزباني انگلستان، آلمان و جمهوري چک به مصاف هم رفتند که المان دو بر يک چک را برد و چک به نائب قهرماني رسيد.

در جام ملت هاي سال 2000 به ميزباني بلژيک و هلند، دوتيم فرانسه و ايتاليا، به مصاف هم رفتند که فرانسه دو بر يک ايتاليا را برد و ايتاليا نائب قهرمان شد.

در جام ملت هاي سال 2004 به ميزباني پرتغال، يونان و پرتغال به مصاف هم رفتند که يونان يک بر صفر پرتغال را برد و پرتغال نائب قهرمان شد.

در جام ملت هاي سال 2008 به ميزباني اتريش وسوئيس در بازي فينال دو تيم اسپانيا و آلمان به مصاف هم رفتند که اسپانيا با يک گل آلمان را برد و آلمان به مقام نائب قهرماني رسيد.

در جام ملت هاي سال 2012 به ميزباني لهستان و اوکراين در بازي فينال اسپانيا به مصاف ايتاليا رفت که با 4 گل اين تيم را برد و ايتاليا به نائب قهرماني رسيد.

*جام ملت هاي آ‌سيا

در جام ملت هاي آسيا سال 1956 به ميزباني هنک کنگ و سال 1960 به ميزباني کره جنوبي رژيم اشغالگر قدس نائب قهرمان شد در جام ملت هاي سال 1964 هند دوم شد.
در جام ملت هاي سال 1968 دوحه، در جام ملت هاي سال 1972 کره جنوبي در جام ملت هاي 1976 کويت، در جام ملت هاي سال 1980 کره جنوبي، در جام ملت هاي سال 1984 چين، در 1988 کره جنوبي، در 1992 عربستان سعودي، در جام ملتهاي 1996، امارات متحده عربي، در جام ملت هاي 2000 عربستان سعودي، در جام ملت هاي 2004 چين، در سال 2007، عربستان سعودي ودر سال 2011 استراليا به مقام نائب قهرماني دست پيدا کردند.

*ليگ برتر فوتبال ايران

در ليگ برتر فوتبال ايران در اولين دوره استقلال، در دومين دوره، پاس تهران، در سومين دوره استقلال تهران، در چهارمين دوره ذوب آهن اصفهان، در پنجمين دوره پاس تهران، در ششمين دوره استقلال اهواز، در هفتمين دوره سپاهان، در هشتيمين دوره ذوب آهن، در نهمين دوره ذوب آهن اصفهان، در دهمين دوره استقلال تهران و در يازدهمين دوره ليگ نيز تيم تراکتورسازي تبريز به مقام نائب قهرماني رسيدند.

*جام حذفي فوتبال ايران

در جام حذفي سال 1354-55 تراکتورسازي، در سال 1355-56 هما، در 65-66 خيبر، در 66-67 ملوان ، در 67-78 ملوان، در 68-69 استقلال، در 69-70 ملوان، 72-73 جنوب اهواز، در 73-74 تراکتورسازي تبريز، در 74-75 برق شيراز، در 75-76 بهمن، در 77-78 استقلال، در 78-79 بهمن، در 79-80 ذوب آهن، در 80-81 فجر، در 81-82 فجر، 82-83 استقلال، در 83-84 ابومسلم، در 84-85 پرسپوليس، در 85-86 صبا، در 87-86 پگاه، در 88-87 راه ‌آهن، در 89-88 گسترش فولاد تبريز، در 89-90 ملوان و در 91-90 شاهين بوشهر به نائب قهرماني دست پيدا کردند.

با اين حساب نائب قهرمانان همواره سهم زيادي از موفقيت هاي مسابقات را به نام خود زده اند.

نائب قهرماني مدالي بر گردن صاحبانش مي اندازد که البته تلخي هايي نيز دارد تلخي هايي مثل اينکه هميشه دوم ها در حسرت پله هاي اول هستند.

به هر حال اين گزارش تنها نگاهي آماري به نام تيم هاي دوم در مسابقات مطرح داخلي و خارجي داشت./آق
برچسب ها: فوتبال ، دوم ، جام حذفی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.