ژنرال بازنشسته "كنعان اورن" كه رهبري كودتاي 12 سپتامبر 1980 تركيه را بر عهده داشت، در دادگاه ديروز اظهار داشت كه از كارهاي خود پشيمان نيست و اگر در شرايط كنوني نيز كشور نيازمند كودتا بود از انجام دوباره آن دريغ نمي كرد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از تودي زمان، "اورن" و" تحسين كايا" فرمانده نيروي هوايي ارتش تركيه در زمان تركيه، اظهار بي گناهي نمودند و از پاسخ به سوال هاي قاضي طفره مي رفتند.
در همين باره اورن در بخشي از دادگاه گفت:"من نمي خواهم بيش از اين به پرسش هاي شما پاسخ دهم. تاريخ در مورد من قضاوت خواهد كرد".
وي دائما ادعا مي كرد كه ارتباطي با شكنجه هاي روي داده پس از كودتا نداشته است.  
اين دو متهم به رهبري در كودتاي 1980 تركيه، بدليل كهولت سن و بيماري در دادگاه حاضر نشدند و بصورت تله كنفرانس از خود دفاع مي كردند.  
وكلاي متهمين اظهار داشتند كه دو ‍‍ژنرال بازنشسته كودتاچي مي بايستي در مقابل دادگاه نظامي تركيه  از خود دفاع كنند اما قاضي اعتراض آنان را وارد ندانست.  
"شاهين كايا" در ادامه دادگاه اظهار داشت كه دادگاه صلاحيت رسيدگي به اتهامات وارده بر آنان را ندارد زيرا طبق اصل 15 قانون اساسي تركيه نظاميان و متحدان غير نظامي شان در مورد موضوع كودتا مصونيت دارند.
قاضي دادگاه از شاهين كايا در مورد عاملين كودتا و شكنجه ها و كشتارهاي صورت گرفته پس از آن پرسش هايي را مطرح نمود كه وي از پاسخ دادن به آن ها خودداري نمود.  
رجب طيب اردوغان اظهار اميدواري كرده كه دادگاه نتايج سودمندي براي كشور تركيه داشته باشد و گفته كه انتظارات موجود از دادگاه بسياري بالاست و قربانيان كودتا و خانواده هاي آنان خواهان اجراي عدالت در مورد متهمان هستند.  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار