هشتمين همايش بين‌المللي گفتگوي اديان اسلام و مسيحيت ميان ايران و واتيكان با عنوان" عدالت در اسلام و مسيحيت" 28لغايت30آبان ماه در ساختمان تقريب مذاهب مسيحيت در شهر رم برگزارشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از اداره كل روابط عمومي و اطلاع رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، در ابتداي همايش بين‌المللي گفتگوي اديان اسلام و مسيحيت ميان ايران و واتيكان(شوراي پاپي گفتگوي بين اديان و مركز گفتگوي بين اديان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي)، كاردينال "جين لوئيس توران"مشاور پاپ و رئيس اين همايش به سخنراني پرداخت و بر ضرورت گفتگوي اديان تأكيد كرد و بحث "عدالت" را در جهان مهم دانست.
اولين سخنراني علمي همايش" دامين هووارد"، از انگلستان بود كه سخنران خود را  با عنوان "عدالت از ديدگاه كاتوليك و دكترين اجتماعي كليسا" ارائه داد.
" هووارد"گفت:مسأله عدل الهي و درخواست عدالت از مردم توسط خدا در اديان الهي، مطرح شد. ايمان به خدا و عذاب الهي در دنيا، براي مسيحيت، يك پارادوكس است كه با مرگ مسيح و آسمان رفتنش و برگشتش براي ايجاد عدالت، حل مي‌شود.
وي خاطرنشان كرد:موضوع عدالت، مركز ثقل ايمان مسيحي به شمار مي‌آيد. عدالت به همراه حقيقت و آزادي و عشق، چهار ارزش بنيادين حيات اجتماعي است.
"هووارد"گفت: كليسا از سازمان‌هاي بين‌المللي براي عدالت حمايت مي‌كند.
سپس "محمدرضادهشيري"، معاون پژوهشي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي به سخنراني در باره تأملاتي در باره عدالت از منظر اسلام در پنج گزاره پرداخت.اين پنچ گزاره عبارتند از:
 1- عدالت، ارزش مطلق و طريقي است. ارزش‌ها بر سه قسمند: اول: ارزش‌هاي اقتضايي، مثل صدق خوب و بد؛ دوم: ارزش‌هاي مطلق و غايي مثل توحيد و سعادت و سوم: ارزش‌هاي مطلق و طريقي مانند عدالت كه جامعه را به سعادت مي‌كشاند.
2- عدالت بر سه بنياد فطرت (امور ثابت انساني) و حكمت (عقلانيت و خردورزي) و پيوند ذهن و عين استوار است.
3- بايد عدالت اجتماعي با كرامت انساني و معنويت توأم باشد.
4- بايد عدال در سه حوزه تفكر، كردار و گفتار ظهور يابد.
5- ملاحظاتي در باره عدالت در ميان بينا ديني؛ مثل اينكه: عدالت، يك ارزش مطلق است و نبايد ميان ارزش‌هاي مطلق و نسبي، مانند: صلح خلط كرد.
جلسه با گفتگوي ميان متفكران شيعه و كاتوليك، ادامه يافت و پرسش‌هايي از دكتر هووارد و دكتر دهشيري پرسيده شد.
عصر روز دوشنبه 28 آبان ماه جلسه گفتگوي اديان با سخنراني دكتر "محمدباقرخرمشاد"، رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات در باره عدالت آغاز شد.
وي ابتدا به معاني مختلف عدالت پرداخت و برآيند همه معاني عدالت را عدالت حق تعالي دانست.
خرمشاد عدالت را امري تجزيه ناپذيرخواند وبراي ورود به بحث، شش مطلب را بيان كرد:
1- عدالت، مقياس خلقت،
2- ارزش ذاتي عدالت،
3- عدالت، خواسته‌اي فطري،
4- عدالت، درخواستي وحياني
5- عدالت، مقياس شريعت
6- عدالت، نياز تاريخي و دست يافتني.
سپس خرمشاد به ابعاد مختلف عدالت، يعني: عدالت اخلاقي ، عدالت اقتصادي و عدالت سياسي پرداخت.
حجت‌السلام و المسلين "عبدالحسين خسروپناه"، رئيس مؤسسه حكمت و فلسفه ايران مقاله خود را  با عنوان "حقيقت عدالت از ديدگاه اسلام" ارائه كرد.
وي گفت: اين گفتگوها مي‌تواند فهم ما را نسبت به يكديگر نزديك‌تر كند و كمكي براي تحقق عدالت در جهان باشد؛ عدالتي كه بيش از گذشته بدان نيازمنديم.
"خسروپناه"در ادامه سه محور را پيرامون عدالت به شرح ذيل ارايه نمود:
محور اول: عدالت در قرآن كريم و سخنان پيشوايان اسلام،
محور دوم: عدالت از ديدگاه دو شخصيت متفكر اسلامي، يعني فارابي و شهيد صدر، محور سوم: پاسخ به سئوالات مهم در خصوص عدالت
" فرانسوا بوسكه" سخنران بعدي بود كه مقاله خود را  با عنوان "عدالت فردي" ارائه داد.
جلسه با گفتگو و طرح پرسش‌ها به شرح ذيل ادامه يافت.
يكم: مسيحيت، خود را اهل‌الكتاب نمي‌داند و مذهب ما بر كلمه لوگوس و خرد است.
دومين روز همايش با سخنراني " عماد افروغ" با عنوان «پيش‌فرض‌هاي و رويكردهاي نظري عدالت اجتماعي عدالت» ، كشيش "مارسلو سانچز سوروندو "از رم  با عنوان «آيا عدالت جهاني به واسطه قدرت امكان‌پذير خواهد بود.» و  "سيده مژگان سخايي" ادامه يافت./ي2
برچسب ها: همایش ، اسلام ، مسیحیت ، رم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار