در آستانه روز دهم محرم‌الحرام، عاشقان حضرت اباعبدالله الحسين(ع)، براي استقبال از عاشورا، حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) را غبارروبي کرده و نذورات آن را جمع‌ آوري کردند.

به گزارش خبرنگار ويژه‌نامه محرم باشگاه خبرنگاران؛ در آستانه ایام سوگواری و شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و عاشورای حسینی، ضرایح مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، امامزاده حمزه(ع) و امامزاده طاهر(ع) غبارروبی شده و همچنين نذورات داخل ضرايح همراه با مراسم غبارروبي سه امامزاده عظیم الشأن جمع‌آوري شد.

بعد از انجام مراسم غبارروبي نذورات جمع آوری شده، و در کیسه‌های مخصوص به اداره پول‌شماري به خزانه آستان مقدس انتقال يافته و باز شد، سپس كاركنان آن بخش و بعضي از پرسنل افتخاري بعد از تفكيك و ترميم پول‌هاي آسيب‌ديده به دسته‌بندي و شمارش پول‌ها پرداختند.

*نذر و غير ايراني‌ها
گفتني است نذر تنها مربوط به ايراني‌ها نبوده و غيرايراني‌ها نيز با اين روش آشنا هستند به طوري كه براي رفع مشكلاتشان دست به دامن خاندان با فضل و برکت اهل بیت(ع) مي‌شوند به طوري كه پول ‌و ارزهاي غير ايراني‌ در اين چرخه به وجه رايج كشور تبديل شده و سپس همه نذورات نقدي به بانك منتقل می‌گردد.

دامنه ارادت عاشقان به حدي وسيع و گسترده است که يک بخش مجزا و کاملاً سازماندهي شده به جمع آوري نذورات عاشقانش اختصاص داده مي‌شود تا اين نذورات دريافت و در آنجايي که لازم است صرف شود.

از اماکن متبرکه که مردم با رجوع به آنجا و وسيله قرار دادن صاحب آن خواستار رفع نيازشان مي‌شوند، آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) است که به همین منظور اداره کل نذورات و هدایای مردمی این آستان مقدس اقدام به ایجاد دفاتری در سطح صحن و رواق‌های حرم مطهر نموده است.

حسين خرازي مدیرکل نذورات و هدایای مردمی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) در حاشیه این مراسم پرفیض و معنوی با اشاره به مقام والای محدث عالیقدر امامزاده واجب التعظیم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) گفت: به فرموده امام هادی(ع) ثواب زیارت ایشان مساوی با زیارت حضرت سیدالشهداء(ع)در کربلا می‌باشد.

خرازي با ابيان اينکه اداره کل نذورات آستان مقدس آماده دریافت کلیه نذورات و هدایای مردمی در ماه محرم و در تمامی ایام سال است،‌اظهار داشت: به جهت سهولت در واریز وجوه نقدی ناذرین و زائرین گرامی ، این اداره اقدام به افتتاح حساب جاری ویژه سه رقمی به شماره 173 نزد بانک ملی به "نام اداره کل نذورات و هدایای مردمی" نموده است که هم عدد سال میلاد حضرت عبدالعظیم(ع) در سال 173 هجری قمری می‌باشد و مردم شریف و زائرین معزز می‌توانند با مراجعه به کلیه شعب بانک ملی ایران در سراسر کشور نذورات نقدی خود را به این حساب واریز نمایند.

*دفاتر حرم حضرت عبدالعظيم(ع)
مدیرکل نذورات و هدایای مردمی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) در ادامه به دفاتر موجود در رواق و صحن‌های مطهر آستان مقدس اشاره کرد و افزود: زائرین می‌توانند با مراجعه به این دفاتر ضمن آگاهی از نیازهای آستان مقدس وجوه نقدی و نذورات غیر نقدی خود را نیز تحویل و در ازای آن رسید دریافت نمایند.

خرازي در ادامه افزود: نحوه ارتباط با این مراکز جهت مراجعه زائرین بزرگوار و ناذرين محترم برای ارائه نذورات خود ، به شرح ذیل امکانپذير مي‌باشد:

1. مراجعه حضوری به دفاتر اداره کل نذورات و هدایای مردمی واقع در رواق‌ و صحن‌هاي حرم مطهر.

2. واريز وجوه نقدي به داخل ضرايح مطهر سه امامزاده بزرگوار مدفون در این مکان مقدس و صندوق‌هاي روميزي و ديواري مستقر در صحن‌ها و دفاتر نذورات.

3. ارسال نذورات از طريق پست به آدرس تهران، شهرري، آستان مقدس حضرت عبدالعظيم(ع)، صحن امام‌زاده حمزه(ع)، ساختمان دارالتّوليه، دفتر اداره كل نذورات و هداياي مردمي.

4. واريز وجوه نقدي به حساب‌هاي جاري از تمام نقاط داخل و خارج كشور به شرح شماره‌ حساب‌هاي زير:

*شماره حساب‌هاي حرم حضرت عبدالعظيم(ع)
الف)شماره كارت (6393461007319052) نزد بانک سینا شعبه بازار بزرگ ری به نام اداره كلّ نذورات و هداياي مردمي آستان مقدس.

ب)حساب جاري شماره (268/818/31000000/4) نزد بانك سينا شعبه بازار بزرگ ري به نام اداره کلّ نذورات و هدایای مردمی آستان مقدس.

ج)حساب جاري شماره (0105842835007) نزد بانك ملی شعبه بازار بزرگ ري به نام اداره کلّ نذورات و هدایای مردمی آستان مقدس.

د)حساب جاري شماره (173) نزد بانك ملی شعبه بازار بزرگ ري به نام اداره کل نذورات و هدایای مردمی آستان مقدس.

ه) « شبا » ي حساب جاری بانك سینا شعبه بازار بزرگ ری (IR 660590026881831000000004).

و) « شبا » ي حساب سیبا بانك ملیشعبه بازار بزرگ ری (IR 680170000000105842835007).

*لازم به ذکر است وجوهي كه به حساب اداره كل نذورات و هداياي مردمي واريز مي‌گردد تحت نظارت توليت معزز آستان مقدس حضرت عبدالعظيم(ع) به مصرف مي‌رسد.

*نحوه دريافت وجوهات غير نقدي
وي در ادامه به نحوه دريافت وجوهات غير نقدي پرداخت و گفت: در بين اين نذورات، طلاي خانم‌ها سهم بيشتري دارد چرا كه يكي از اشياي مورد علاقه آن‌ها بوده وآن را با تمام وجود هديه مي‌كنند، اين طلاها كه توسط ناذر به دفتر نذوزات تحويل داده شده و يا به ضرايح مطهر انداخته مي‌شوند به شمش تبديل شده و در خزانه اداره کل نذورات و هدایای مردمی جهت استفاده در ساخت ضریح جدید مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) نگهداري و مصرف مي‌شود،البته آن دسته از طلا و جواهراتي هم كه ارزش هنري و تاريخي داشته و قابل نگهداري است به موزه آستان مقدس انتقال داده مي‌شود.

 خرازي با بيان اينكه قربانی و عقیقه از ديگر نذورات ايراني‌هاست كه رواج بيشتري دارد، اظهار داشت: دام زنده پس از دريافت از زائرين و ناذرين محترم با رعايت كليه موازين شرعي ذبح شده و به جهت مصرف در غذاي تبركي در اختيار دارالضّیافه آستان مقدس قرار مي‌گيرد،همچنين در ليست اشياي نذر شده فرش‌های قیمتی دست‌باف و ماشینی، لوستر، تابلوهای نفیس، نبات، نمک، هزینه‌های توزیع غذای تبرکی بین زائرین محترم و...نيز يافت مي‌شود.

مدیرکل نذورات و هدایای مردمی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) تصريح كرد: در بخش نذورات غيرنقدي اشياي قابل نگهداري كه داراي ارزش تاريخي هستند به موزه منتقل شده و اشياي ديگر اگر در آستان قابل مصرف نباشد با اجازه ناذر به وجه نقد تبديل شده و از وجوه آن اقلام مورد نياز خريداري مي‌شود، بايد اضافه كرد نذورات دريافتي زير نظر مستقيم توليت آستان مقدس از قبيل ساخت و‌ سازهاي عمرانی و تأسیساتی، ساخت ضریح جدید حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، ساخت شبستان امام خمینی(ره) واقع در ضلع غربی آستان مقدس، تقویت صندوق قرض الحسنه آستان مقدس، كمك به فقرا و نيازمندان و... مصرف مي‌شود.

 *دفاتر نذورات مستقر درآستان مقدس
خرازي با بيان اينکه اداره كل نذورات آستان مقدس حضرت عبدالعظيم(ع) دارای پنج دفتر است، خاطر نشان کرد موقعیت استقرار اين دفاتر به شرح زيراست:

1. دفتر بين الحرمين واقع در رواق شيخ ابوالفتوح رازي.

2. دفتر صحن اصلي واقع در صحن عتيق.

3. دفتر شرقي واقع در ورودی ضلع شرقي حرم مطهر.

4. دفتر جنوبي واقع در صحن امامزاده حمزه (ع).

5. دفتر شمالي واقع در ورودی ضلع شمالي حرم مطهر.

تلفن‌های اداره کل نذورات و هدایای مردمی: 55938009 و 6-51224465-021

پست الکترونیکی: nozoorat@abdulazim.com


گفتي است با توجه به معنای نذر از نظر شرع مبین اسلام و نظر مراجع محترم تقلید،نذر آن است که انسان براى خدا ملتزم شود که کار خیرى را به جا آورد، یا کارى را که نکردن آن بهتر است ترک کند و اینکه در نذر باید صیغه خوانده شود، و لازم نیست آن را به عربى بخوانند، پس اگر بگوید"چنانچه مریض من خوب شود یا فلان مشکلم حل شود ، براى خدا بر من است که مبلغی را به این نیت هزینة کاری از جمله پرداخت به فقیر، یا اماکن متبرکه و... نمایم"نذر او صحیح است.

بی شک نذر، عهدي ميان انسان و خداوند است که از آن راهي براي رسيدن به حضرت حق و اجابت دعا ياد مي‌شود، ادای نذر يکي از مرسوم‌ترين و سنتی‌ترین روش‌‌هايي است که شخص به هنگام نياز به توجه خداوند و بستن عهدي با پروردگار خود و همچنین اهل بیت عصمت و طهارت(ع) براي برآورده شدن خواسته‌اش به آن متوسل می‌گردد.در اين روش يکي از مطمئن‌ترين راه‌های رسيدن به خواسته مورد نظر، وسيله قرار دادن این ذوات مقدسه(ع) و متعلقین به این خاندان محترم و معظّم است.

مسلمانان و به ویژه شیعیان همواره نسبت به بزرگان دين ارادت ويژه‌اي داشته و آنچه از دل و زبانشان مي‌گذرد را در طبق اخلاص قرار داده و نذر معصومین(ع) و اهل بیت آنان مي‌کنند تا به حرمت اين نيت پاک، ایشان يا اولياي درگاه باریتعالی واسطه شده و گره از مشکلاتشان گشوده شود، بنابراين کسي که در اين وادی قرار مي‌گيرد چَشم به روي هست و نيست دنياي فاني بسته و در يک مراوده عاشقانه و خالصانه هرآنچه در توان دارد از وجوه نقدی و غير نقدی را بي‌ادعا به حضرت دوست تقديم مي‌کند.

و چه زيبا قرآن کريم در اين خصوص مي‌فرمايد: "مَثَل کسانی که مالشان را در راه خدا می‌بخشند، مِثل دانه‌ایست که هفت خوشه برویاند که در هر خوشه صد دانه باشد و خدا برای هر کس بخواهد پاداشی چند برابر می‌دهد و خدا وسعت بخش داناست".(سوره بقره آیه 261)

انتهاي‌پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار