با مصرف نان سبوس دار ، ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن بهتر تامین می شود.

مدیر کنترل کیفی غله و خدمات منطقه 2 کشور در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران گفت : نان تیره (دارای سبوس بیشتر)،حرکات روده بزرگ را تشدید و مواد زائد را سریع تر دفع می کند و باعث کاهش ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی ، چاقی و دیابت می شود.

رحیمی با اشاره به اینکه مصرف نان سبوس دار از ابتلا به سوء هاضمه جلوگیری می کند افزود : نان تیره موجب رسوب گیری از جداره های روده و معده می شود و از ابتلا به پوکی استخوان ، کم خونی و چاقی پیش گیری می کند و در خنثی سازی مواد سرطان زا موثر است.

وی تصریح کرد : آرد ضعیف ،آردی است که گلوتن آن پائین ،خمیر حاصل آن نرم و کمی حالت پلاستیکی دارد ،جذب آن کم و خمیر آن به دستگاه می چسبد،نان حاصل حجم کمی دارد و بافت داخل نان تیره و فشرده می شود.

مدیر کنترل کیفی غله و خدمات منطقه 2 کشور گفت : برای رفع عیب های آرد ضعیف ، الک کردن آرد ،کوتاه تر شدن استراحت خمیر و برای سفت شدن گلوتن از نمک بیشتری لستفاده شود.

رحیمی افزود : از افزودنی های مجاز مانند ویتامین c به مقدار 3 تا 5 گرم برای یک کیسه آرد 40 کیلوگرمی استفاده شود.

وی تصریح کرد : سبوس به جدار خارجی و فعال دانه گندم گفته می شود و چون از تشعشع خورشید استفاده می کند علاوه بر فیبر حاوی مقادیر زیادی ویتامین و مواد معدنی مفید مانند فسفر ،روی ،آهن ، سیلیس ،منیزیم ،فلوئور و کلسیم است.

مدیر کنترل کیفی غله و خدمات منطقه 2 کشور گفت :مواد با ارزش و حیاتی موجود در نان های سبوس دار برای تقویت مغز ،سلسله اعصاب و قدرت تمرکز ،افزایش دقت و شادابی و نشاط موثر است.

به گفته رحیمی به طور میانگین ویتامین ،مواد معدنی و فیبر موجود در نان سبوس دار ، 2 برابر نان سفید مانند لواش است و بدن روزانه به 25 تا 30 گرم فیبر نیاز دارد که توصیه می شود 15 گرم آن از نان سبوس دار تامین شود.

وی تصریح کرد : اخیرا در نانوائی ها استفاده از آرد قنادی یا نول (آرد سفید) برای تهیه نان افزایش چشمگیری داشته و گاهی حتی از عبارت "نان با آرد نول" به عنوان تبلیغ آرد مصرفی استفاده می شود.

مدیر کنترل کیفی غله و خدمات منطقه 2 کشور گفت : 47 درصد مرگ و میر در استان به دلیل بیماری های قلبی _عروقی و 15 درصد ناشی از سرطان است و 53 درصد از مردم استان از اضافه وزن و چاقی رنج می برند.

رحیمی افزود : مقرر شده نانوائی ها صرفا از آردهای با درصد سبوس گیری حداکثر 18 درصد برای پخت نان بربری و حاکثر 15 درصد برای پخت نان های سنگک ،لواش و تافتون استفاده کنند و چنانچه تخلفی مشاهده شد موضوع را از طریق مراجع قانونی پیگیری کنند.

به گزارش خبرنگار ما بعضی از مردم نان سفید را به نان های سبوس دار به علت شکل و رنگ آن ترجیح می دهند و عده ای هم از خاصیت نان های سبوس دار بی اطلاع هستند.

نانواها هم خواستار اطلاع رسانی در زمینه فواید نان های سبوس دار شدند و گفتند : مردم به علت سیاه و تیره بودن نان سبوس دار ،آن را نمی خرند و از ما تقاضای پخت نان سفید را دارند و این مسئله باعث کاهش فروش ما شده است./س


برچسب ها: مصرف ، نان ، سبوس دار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.