استرس، تغذیه نامناسب و کم تحرکی از عوامل موثر در ابتلا به سرطان پستان است.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه سرطان پستان یکی از شایعترین سرطان های زنان در کشور به شمار می رود، اظهار داشت: ژنتیک و آلودگی های زیست از دیگر عواملی است که شانس ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

دکتر فاطمه همایی شاندیز گفت: سن شیوع سرطان پستان در کشورهای غربی بالای 50 و 60 سال است در حالی که این رقم در ایران بین سنین 40 تا 50 سال بوده و حتی در سنین پایین تر از 40 سال نیز این بیماری مشاهده می شود.

استادیار گروه انکولوژی و رادیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر لزوم اطلاع رسانی و آگاه سازی جامعه نسبت به مراجعه به موقع به پزشک افزود: این بیماری اگر به موقع تشخیص داده شود، موفقیت در درمان آن قطعی است اما اگر به مراحل پیشرفته برسد، احتمال بهبودی آن کاهش می یابد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: تظاهرات سرطان پستان به صورت توده، درد و با شيوع كمتر بزرگي پستان، ترشح از نوك پستان، تغييرات نوك پستان، عدم تقارن پستان‌ها، تغييرات پوستي پستان و وجود توده زيربغل بروز می کند و اين علائم، امروزه به كمك معاينه شخصي پستان توسط خانم‌ها زودتر كشف مي‌شوند.

دکتر فاطمه همایی افزود: توصیه می شود كه معاينه شخصي پستان از 20 سالگي به صورت ماهانه توسط هر خانم انجام شودو علاوه بر آن از سن 20 سالگي تا 39 سالگي هر 3 سال اين معاينه توسط پزشك نيز انجام شود و از 40 سالگي به بعد به طور سالانه معاينه پستانها توسط پزشك انجام شود.

گفتنی است: پس از بيماريهای قلبی عروقی سوانح و حوادث، سرطان سومين عامل مرگ و مير در ايران است. سالانه بيش از 30000 نفر از ايرانيان در اثر سرطان، جان خود را از دست مي دهند.

تخمين زده مي شود ساليانه بيش از 70.000 مورد جديد سرطان، در كشور اتفاق مي افتد. با افزايش اميد به زندگي و افزايش درصد سالمندي در جمعيت کشور، انتظار مي رود موارد بروز سرطان در دو دهه آينده به دو برابر فعلی، افزايش يابد. در اين ميان سرطان پستان شايعترين سرطان و شايعترين علت مرگ ومير ناشي از سرطان در زنان ايراني مي باشد. از طرف ديگر خوشبختانه، اين سرطان از دسته سرطانهاي قابل پيشگيري و قابل تشخيص زودرس است./ع2

برچسب ها: استرس ، تغذیه ، پستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار